2 - 5 spillere
150+ min
16+ år
  • strategispil
  • Worker Placement
  • Middelalder
  • Caylus

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 27. September 2012

    Året er 1289. Kong Philip af Frankrig skal have bygget et slot, for at styrke landets grænser. Derfor udlodder han jobbet til en skare af håndværkere, der alle kæmper for at få prestige blandt hinanden, samt opnå kongens gunst, ved at bygge flest dele af slottet.

    Caylus er det spil, der bragte budskabet om den nu klassiske Worker Placement mekanik, ud til folket. Caylus spilles over flere runder, der hver især er delt ind i flere faser, og vinderen er den spiller, der til sidst har flest prestige point.

    Opsætning af Caylus

    • Placer brættet midt på bordet.
    • Tag alle de lyserøde bygninger, bland dem, og læg dem på de første seks felter af vejen.
    • Sorter resten af bygningerne efter farve, og læg dem nær brættet.
    • Mønterne og trækuberne skal sorteres, og lægges så alle kan nå dem.
    • Her spiller vælger en farve, og tager de 6 mænd i samme farve.
    • Læg en rund brik af hver spillers farve på feltet “0” på point-tælleren, en på broen og en på hver af de fire fleur-de-lis symboler.
    • Tag den sidste runde brik fra hver spiller, og bland dem. Læg dem tilfældigt ud på feltet, der viser rækkefølgen i runden.
    • Første spiller tager fem mønter fra puljen, spiller to og tre tager seks mønter og spiller fire og fem tager syv mønter. Alle spillerne tager en træ og to mad.
    • De to hvide brikker – bailiff og provost – bliver placeret på den sidste bygning på vejen.

    Sådan spiller du Caylus

    Hver tur er elt op i syv faser, der tages en af gangen.

    Første fase – Indkomst

    I

    En residens. Denne bygning giver dig en ekstra mønt i første fase.
    første fase tjener du penge. Du tjener to mønter i hver runde, plus en ekstra mønt for hver residens (bygning med grøn baggrund) og bibliotek du har bygget, og to mønter, hvis du har bygget hotellet.





    h3. Anden fase – Placér dine arbejdere

    I anden fase skal du placere dine arbejdere på de forskellige bygninger i spillet. I placerer en mand af gangen, og rækkefølgen er bestemt af rækkefølge-tælleren øverst på brættet.

    Du har tre muligheder:

    1. Du kan passe
    2. Du kan placere en mand på en bygning på brættet
    3. Du kan placere en mand på et af felterne ved slottet

    Hvis du vælger at passe, skal du tage din runde brik, der ligger på broen, og køre ned på det laveste felt, der er synligt under broen. Den første spiller der passer, får en mønt fra puljen. Rækkefølgen på brikkerne under broen, bestemmer hvilken spiller der først må handle i fase fire.

    Når du placerer en mand på en bygning, skal du betale for det. Når du placerer på en bygning du selv har bygget koster det altid kun en mønt. Når du placerer på en bygning, en anden spiller har bygget, eller som ikke er ejet af nogen spiller, koster det lige så mange mønter, som det laveste tal, der er synligt, på felterne under broen. Når du placerer en mand på en anden spillers bygning, får denne spiller også et sejrspoint.

    Der er kun plads til en mand per bygning, og det er her, at meget af taktikken kommer ind i Caylus. Bygninger, der er vigtige for din plan, kan altså risikere at blive taget af dine modspillere. Samtidig er rækkefølgen for, hvor du placerer dine mænd vigtig – for hvis du kan genere din modspiller, ved at tage feltet du ved er vigtigt for ham, og som du godt kan bruge selv lidt – er det så bedre, end at tage feltet der er super vigtigt for dig selv, men som ingen andre har regnet ud er vigtigt for dig?

    Tredje fase – aktiver de første bygninger

    Nu begynder de mænd du har placeret, at benytte de bygninger, de er placeret på. Start med porten foran slottet, og bevæg dig ned af vejen, en bygning af gangen. Den spiller, der har en mand stående på en bygning, må aktivere bygningens effekt, og tage sin mand tilbage.

    Regelbogen har en detaljeret oversigt over samtlige bygningers effekt.

    Fjerde fase – ryk provosten

    Så snart du har aktiveret kroen, og skal til at gå over broen, stopper aktiveringen af bygninger et kort øjeblik. Nu er det nemlig tid til at rykke provosten (den lille, hvide, runde brik).

    Startende med den spiller, der passede først (og altså har sin runde skive på 1-tallet), kan provosten rykkes. Det koster 1 mønt, for hver bygning han skal rykkes. Han må ikke rykkes på broen, eller højere af vejen. Når alle spillere har haft muligheden for at rykke provosten en gang, går spillet videre til næste fase.

    Provosten har den effekt, at den bygning han står på, er den sidste bygning der bliver aktiveret – ingen af de bygninger, der står bag ham på vejen, bliver aktiveret.

    Femte fase – resten af bygningerne

    Nu skal resten af bygningerne aktiveres. Alle bygninger, der giver en ressource skal aktiveres, når du har en mand stående på dem. Alle andre bygninger står dig frit for, om du vil aktivere dem eller ej.

    Husk, at den bygning som Provosten står på, er den sidste bygning, der bliver aktiveret. Alle andre mænd bliver bare samlet op, uden at give effekt.

    Sjette fase – Byg på slottet

    Hvis du har sat en mand på et af felterne foran slottet, må du nu bygge en del af slottet. Det koster en portion af tre forskellige ressourcer, at bygge en del af slottet – og en af ressourcerne skal være mad (de lyserøde trækuber).

    Hver portion giver point, alt efter hvilken del af slottet I bygger på:

    Del af slottet Antal Point
    Dungeon (første del) 5
    Walls (anden del) 4
    Towers (tredje del) 3

    Når alle har bygget, får den spiller, der har bygget flest dele af slottet i denne tur, en Tjeneste fra kongen. Tjenester er forskellige bonusser, der tillader dig at rykke din skive på Tjeneste-måleren øverst til højre på spillepladen, og giver dig forskellige bonusser.

    Syvende fase – Slutningen af turen

    Provosten står længere fremme af vejen end Bailiffen, og derfor rykker Bailiffen to felter. Samtidig når Bailiffen et scoringsfelt, og derfor starter en scoringsrunde.
    Nu er turen snart færdig! Det sidste der skal ske, er at vi skal rykke Bailiffen (den store, hvide, runde brik). Hvis Provosten er placeret efter Bailiffen, rykker han to felter fremad. Hvis Provosten er placeret foran Bailiffen rykker han kun ét felt.

    Hvis Bailiffen når et felt, med et lille tårn på, starter scoringen for den del af slottet, der er i gang med at blive bygget. Alt efter hvor mange dele af den pågældende del af slottet, du har bygget, får du bonusser.

    Dungeon

    • Hvis du ikke har bygget en eneste del af slottet får du tre minuspoint
    • Minimum to dele af slottet giver en royal tjeneste

    Wall

    • Hvis du ikke har bygget en eneste del af slottet får du tre minuspoint
    • To dele af slottet giver en royal tjeneste
    • Tre eller fire dele af slottet giver to royale tjenester
    • Fem dele eller flere giver tre royale tjenester

    Towers

    • Hvis du ikke har bygget en eneste del af slottet får du fiee minuspoint
    • To eller tre dele af slottet giver en royal tjeneste
    • Fire eller fem dele af slottet giver to royale tjenester
    • Seks dele eller flere giver tre royale tjenester

    Afslutning og vinder af Caylus

    Spillet slutter, så snart den sidste scoring er overstået. Vinderen er den spiller, der har flest point. Hvis flere spillere har lige mange point, deler de sejren

    Vurdering af Caylus

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Caylus er et spil, der har mange regler. Når først man har spillet en runde eller to, begynder det hele dog pludseligt at give mening, og spillet er faktisk slet ikke så kompliceret, som man skulle tro. Dermed ikke sagt at spillet er super simpelt at lære – det er ikke et spil for nybegyndere udi brætspillenes forunderlige verden.

    Spillet kræver meget taktiskt overblik, og tager sin tid. Der er mange mulige veje til sejren, og kombineret med de mange bygninger, man kan vælge at bygge, er der rigtig megen variation i spillet.

    Caylus er af mange folk anset som værende det første spil, der virkelig bragte Worker Placement mekanikken på banen – selvom det ikke er det ældste spil med den mekanik. Det er ikke svært at se hvorfor spillet blev så godt modtaget, og selvom det er en klassikker med over 10 år på bagen, er det i mine øjne ikke overgået endnu.

    Denne beskrivelse er skrevet ud fra anden udgave af Caylus, fra 2006. Spillet er udgivet i flere udgaver, men den eneste forskel er rent grafisk – spillet spilles på præcis samme måde.






    Kommentarer til Caylus