Boss Monster: The Dungeon Building Card Game
af Rasmus Skat Andersen d. 7. May 2015
I kortspillet Boss Monster styrer du et lille hyggeligt hulesystem – dungeon – i bedste pixel-stil, som man kender det fra gamle computerspil. For at vinde skal du lokke helte til din dungeon, så fælder og monstre kan tage livet af dem. Men pas på, hvis for mange helte overlever de udfordringer, du har sat for dem, er det dig, der taber.
Setup
- Bland Spell, Hero, Boss og Room-kortene i hver sin stak. Bemærk, at Hero-decket skal justeres, hvis I er færre end fire spillere. Ved tre spillere skal alle kort fjernes, der er mærket med fire spillet. Ved to spillere skal alle kort, der er er mærket med tre eller fire spillere, fjernes.
- Hver spiller trækker et kort fra Boss-decket, som man lægger foran sig med forsiden opad.
- Hver spiller trækker fem Room-kort og to Spell-kort. Derpå vælger hver spiller to kort, som han smider i skraldebunken.
- Hver spiller vælger et ordinært Room-kort fra sin hånd og lægger det foran sig med bagsiden opad. Alle spillere vender dernæst samtidig det kort, de har valgt.
Runder i Boss Monster
Runderne i Boss Monster består af fem faser. I hver runder udbygger du din dungeon og tiltrækker muligvis en eller flere helte. Helte, der dør i din dungeon, giver dig sjæle, mens helte der overlever, giver dig sår. I bliver ved med at spille, indtil en spiller erobrer 10 sjæle, eller er den eneste overlevende tilbage (du dør, hvis du får fem eller flere sår).
Hver Boss er udstyret med et XP-tal. Tallet bestemmer, I hvilken rækkefølge spilleren handler, når reglerne taler om XP order. Spilleren, hvis boss har flest XP, handler først, derpå den med næstflest XP og så fremdeles.
De fem faser er:
- Helte og nye kort
- Bygge
- Heltene lokkes til
- Heltene udforsker hulesystemerne
- Afslutning
1. Helte og nye kort
- Vend et antal helte fra Hero-stakken svarende til antallet af spillere. De lægges i ‘byen’ (midten af bordet). Helte fra tidligere runder bliver liggende.
- Hver spiller trækker et Room-kort.
2. Bygge
- I XP orden må hver spiller placere et rum med bagsiden opad i sit hulesystem. Ordinære rum kan placeres til venstre for dine allerede spillede rum eller oven på et andet rum. Avancerede rum kan kun spilles oven på et rum med et identisk skatte-symbol.
Dit hulesystem kan kun rumme fem synlige rum. Første gang, du når op på det antal, aktiverer du din Boss’ level up-bonus.
- Bygge-fase spells kan spilles, før man vender de rum, man vil bygge.
- Til slut vender alle spilleren samtidig deres Room-kort. I XP order afvikler I nu eventuelle Level up-effekter og ‘When you build this Room’-effekter.
3. Heltene lokkes til
- Hver helt i byen vil nu vandre til det hulesystem, der rummer flest af skatte, som den type helt søger. I tilfælde af lighed bliver helten i byen. Hver spiller tæller de forskellige skatte-ikoner på de spillede, synlige Room-kort. Husk at tælle din boss’ ikon med, samt eventuelle modifikationer fra spells eller rum. Hvis to spillere har lige mange af en bestemt type skatte, bliver heltene i byen.
Man kan ikke spille spells eller bruge effekter i denne fase.
4. Heltene udforsker hulesystemerne
- Heltene udforsker nu en for en hulesystemerne. Det foregår i XP order.
- Helten begynder i det rum i dit hulesystem, der er længst til venstre og går gennem hulesystemet rum for rum. Hvert rum har en skade (sort hjerte), som trækkes fra en helts livspoint (health, rødt hjerte). Reduceres en helts livspoint til nul eller lavere, dør denne, og placeres med bagsiden op i din stak med døde helte og øger din sjælehøst. Ordinære helte tæller som en sjæl, epic helte tæller som to.
- Hvis helten overlever dit hulesystem, placeres helten med forsiden opad ved siden af dig og giver dig skade. Ordinære helte giver et sår, epic helte giver to.
5. Afslutning
- Reaktiver deaktiverede rum. Vend kortene, så de igen ligger korrekt.
- Tjek hver spillers sår. Hvis en spiller har fået fem eller flere, er spilleren ude af spillet, uanset hvor mange sjæle han har høstet.
- Tjek hver spillers samling af sjæle. Har en eller flere høstet 10 sjæle, er spillet slut.
Sådan vinder du spillet
Boss Monster slutter, når enten en spiller når op på 10 sjæle, eller spilleren er den eneste tilbage i live, fordi de øvrige spillere fra fået fem sår.
Hvis to eller flere spillere kommer op på 10+ sjæle i samme runde, trækker hver spiller sin sår-værdi fra antallet af sjæle. Den, der nu har det højeste tal, vinder. Står de stadig lige, vinder den af dem, hvis boss har den laveste XP.
Varianter
I choose you: Hver spiller får to Boss-kort fra start og kan selv bestemme, hvilket han vil bruge.
Machinations: Ved afslutningen af en runde må spillere, der ikke høstede en sjæl denne runde, trække et Room- eller Spell-kort.
Hard mode: Før spillet går i gang, fjernes alle ordinære helte med fire i Health.
Vurdering af Boss Monster: The Dungeon Building Card Game
Boss Monster er et udpræget filler-spil, som ikke mindst appellerer til folk, der har spillet gamle Sega og Nintendo-spil. Grafisk er spillet rigtigt flot. Designeren har formået at lave det helt rigtige pixelerede visuelle udtryk.
Spillet har dog et par åbenlyse skavanker. Først og fremmest har det player elimination. Er du rigtig uheldig, er du død i løbet af ingen tid, og så kan de restende 15 minutter blive meget lange.
Som I de fleste kortspil spiller held en ikke ubetydelig rolle. Du kan lægge nok så gode planer for din dungeon, men hvis du er uheldig og trækker de forkerte kort, så er dine vinderchancer hurtigt forspildt.
Spillets designer skal have stor ros for en rigtig veludført regelbog. Fyldt med eksempler, indholdsfortegnelser og ordforklaring. Der er ovenikøbet inkluderet en lynguide, så du lynhurtigt kan få et overblik over spillet. Det kunne adskillige spilproducenter lære af.