1 - 4 spillere
120+ min
12++ år
  • strategispil
  • Bitoku

    af Ann-Sofi Harder d. 27. October 2022

    Pointsalat med japansk tema

    Dette spil er nok mest kendt for at betyde noget helt andet på fransk end på japansk! Men nok om det.

    Hvis du er til pointsalat og worker-placement og kan lide lækre komponenter, kunne dette være noget for dig.

    Her en hurtig gennemgang af spillet:

    TEMA

    Alle spillere kæmper om at indtage pladsen som den nye værdige skovånd, Bitoku, som sikrer idyl og harmoni. Spillet er til 2-4 spillere. Brættet ændres efter spillerantal, så der er kamp om handlingsfelterne, også hvis man kun er 2 spillere.

    MÅL

    Flest ’Virtue points’ (VP) vinder.

    SPILRUNDER

    Spillet kører over 4 runder (år) med hver 4 faser (årstider). Spillet slutter med en Ascensionfase (hvor slutspilspoint tælles op).
    Forår: Tag Yokaikort op på hånden og få indkomst.
    Sommer: Tag en handling og giv turen videre, indtil alle har passet.
    Efterår: Afgør spillerrækkefølgen for næste år.
    Vinter: Gør klar til næste runde.

    FORÅR

    I forårsfasen gør man to ting: Trækker 4 kort op fra sin kortbunke, kaldet Yokaikort, og vælger 3 af dem, og tager indkomst fra sine lilla krystaller (du kan se én øverst til venstre på spillerbrættet).
    Man starter med 5 kort i sin kortbunke, som er ens for alle (lagt frem over spillerbrættet på billedet, normalt har man dem liggende i en kortbunke). I løbet af spillet kan man få bedre kort, som giver bedre eller billigere handlinger.

    SOMMER:

    I sommerfasen vælger man en handling og sender turen videre. Der er 3 forskellige handlinger, man kan tage:
    • Spil et kort ned på spillerbrættet på et af de 3 felter.
      - Herved låser man terningen ved siden af op og tager indkomst, hvis der er en krystal. Herefter tager man handlingen på kortet.
    • Sæt en terning ud på et skovfelt på brættet.
    • Kryds floden med en terning, som allerede er på et skovfelt.

    For at sætte en terning ud på et skovfelt på brættet skal man have først have ’låst den op’, f.eks. ved at have lagt et kort ned ved siden af terningen først. Når man sætter terningen ud på brættet, kan værdien samtidig forøges ved hjælp af amuletter.

    Der er 4 skovfelter man kan sætte sin terning ud på, med forskellige handlingsmuligheder. Den handling man kan tage, er vist under feltet. Jo højere terningsværdi, jo bedre er handlingen. Man må kun tage denne handling, hvis ens terning er lig med eller højere end de andre terninger på feltet.

    Nederst i billedet ses nogle bygninger, som også har en handling, man kan tage. Her skal ens ternings værdi være lig med eller højere end den værdi der er på bygningen.

    For at krydse floden skal man have en terning i feltet under. Når man krydser floden, skal de andre spillere ikke længere matche terningens værdi for at bruge handlingen nedenfor.

    Man sætter terningen en ned i værdi, når man krydser floden. Herefter tager man 1 af de 3 muligheder, som ligger her: Tag et Bitokukort til stien på sit spillerbræt, tag et Yokaikort til sin kortbunke eller vælg 2 ud af 4 forskellige gaver.

    Mulige gaver:
    • Træk et visionskort (giver slutspilspoint).
    • Tag en Iwakura-Rock og tilføj det til Rock path (giver slutspilspoint).
    • Placér en tilgængelig pilgrim på sit bræt ved siden af en Iwakura-Rock (giver også slutspilspoint)
    • Flyt en af sine Kodamas på et hvilket som helst Kodama-track et felt frem (giver minsandten også slutspilspoint).

    Når alle har lagt 3 kort ned og sat sine 3 terninger ud på brættet, kan man passe (det er frivilligt, om man også vil krydse floden). Herefter afgøres turrækkefølgen for næste runde, og man tager terninger tilbage og fylder op.

    END OF GAME (Ascension)

    Når de 4 runder er gået, tæller man point sammen. Den med flest point har vundet.

    Ann-Sofi Harder mener…

    Temaet er tydeligt i spillet, og man føler lidt, at der er skævet til Miyazakis tegnefilm (Min nabo Totoro, f.eks.) i de fine tegninger på kortene. Personligt er jeg lidt indifferent overfor temaer i euro-spil, og derfor kan det være lidt anstrengende med alle de forskellige navne, man skal huske: Yokaikort, Bitokukort, Iwakura-Rocks, etc. I starten føles spilbrættet lige lovlig spraglet, men det abstraherer man hurtigt fra.
    Jeg synes, at spillet fungerer godt som et pointsalat-spil, hvor der er mange forskellige strategier at følge for at få flest point. Der er en fin mekanisme i, at man kun må tage visse handlinger, når ens terningeværdi er lig eller højere end de terninger, som allerede står på et skovfelt, og at man derfor gerne vil vente med at flytte sin høje terning over floden (så man er i vejen for de andre spillere længst muligt) men på den anden side gerne vil komme først til handlingerne derovre. De varmeste anbefalinger herfra.






    Kommentarer til Bitoku