2 - 4 spillere
15+ min
5+ år
  • børnespil
  • Regler på dansk

    Big pirate

    Kristian List af Kristian List d. 3. April 2012

    Tre kække skibsdrenge skal hugge skatten fra den store fæle pirat, men han er ude med kloen og vil spænde træben for de små lømler.

    Skatteøen toner frem bag disen

    Brættet består af skatteøen med felter til at rykke rundt på. Skibsdrengene placerer deres figurer i jollen på stranden, mens Big Pirate stiller sig i grotten med de tre skattekister rundt om sig. Palmerne plantes ved de mørke felter.

    Én spiller styrer piraten og resten af spillerne styrer en skibsdreng hver.

    Hver skibsdreng får udleveret palmekort og papegøjekort afhængigt af, hvor mange der spiller med.
    3 skibsdrenge: hver spiller får 3 palmekort og 1 papegøjekort
    2 skibsdrenge: hver spiller får 4 palmekort og 2 papegøjekort
    1 skibsdreng: spilleren får 5 palmekort og 3 papegøjekort

    Så går den vilde skattejagt

    Skibsdrengene begynder runden med slå med terningen én af gangen og rykke det antal felter, terningen viser. Herefter er det piratens tur, som naturligvis slår med den store sorte terning – den med dødningehoveder på! Han flytter ligeledes det antal felter, terningen viser.

    Skibsdrengene kan flytte frem og tilbage, som de har lyst til, men dog ikke inden for samme runde. Piraten skal derimod altid rykke fremad, hvorfor det er vigtigt at stille figuren, så næsen peger fremad.

    Drengene skal ind og snuppe sig en skattekiste i grotten og bringe den sikkert tilbage til jollen. Piraten skal fange drengene for at forhindre dem i at stikke af med dukaterne. Drengene tager en skattekiste ved at gå gennem grotten, og piraten tager en dreng til fange ved at lande på hans felt eller ved blot at gå forbi feltet.

    Med træbenene på nakken

    Hvis en skibsdreng kan lugte piratens romholdige ånde i nakken, kan han spille et papegøjekort, før han kaster terningen. Papegøjen flakser op i fjæset på piraten og forvirrer ham, mens skibsdrengen må rykke dobbelt så mange felter, som terningen viser.

    En anden måde at undgå piraten på, er at gemme sig bag en palme. En skibsdreng kan stoppe op ved en palme og melde ud, at nu gemmer han sig. Figuren placeres bag palmen og så kan Big Pirate ikke fange ham. Hvis skibsdrengen vil blive stående bag palmen i næste runde, må han spille et palmekort.

    Spillet slutter, når der ikke er flere skibsdrenge på øen. Enten fordi piraten har spist dem til morgenmad eller fordi de sidder trygt tilbage i jollen.

    Skibet er ladet med sjov

    Big pirate er let at gå til, og trods det overskuelige koncept synes ungerne, det er sjovt igen og igen. Både børn og voksne lever sig nemt ind i sørøvertemaet, så brætspillet får ekstra liv.






    Kommentarer til Big pirate