Arimaa
af Lasse Petersen d. 29. December 2011
Arimaa er ikke en kopi af Skak, selvom det har flere fællesnævnere med det klassiske brætspil. Faktisk er det muligt at spille et spil Skak med spillepladen og brikkerne fra Arimaa. Arimaa er dog mere og andet end Skak. Arimaa er Skak for folk, der er trætte af Skak.
I Arimaa forsøger spillerne at udmanøvrere hinandens dyrebrikker i et forsøg på at få en af de svageste dyrebrikker (kaniner) ned til modstanderens baglinje på spillepladen.
Kom i gang med Arimaa
Det betyder, at det er muligt at ændre sin opsætning og strategi fra spil til spil.
Runderne i Arimaa
Spilleren med guldbrikkerne starter. Målet i spillet er at få en af dine kaninbrikker ned til modstanderens baglinje.
I din tur kan du foretaget fire ryk. Du kan rykke en eller flere af dine dyrebrikker. For hvert felt du rykker en af dine dyrebrikker, tæller det som et af dine fire ryk. Alle dyrebrikker kan rykke lige frem, til siderne, eller lige bagud. Det er ikke muligt at rykke skråt. Kaninbrikker kan som de eneste dyrebrikker i spillet ikke rykke bagud (selvom de godt kan blive skubbet bagud af modstanderens brikker). Du kan fordele dine ryk, som du vil, mellem dine dyrebrikker, så du rykker fire dyrebrikker et felt hver, eller en dyrebrik fire felter, eller en dyrebrik et felt og en anden tre felter og så videre. Du kan ikke rykke gennem eller hen over andre dyrebrikker.
Hver spiller har seks forskellige slags brikker: en elefant (det største dyr), en kamel (det næststørste dyr), to heste (det tredje største dyr), to hunde (det fjerde største dyr), to katte (de femte største dyr) og otte kaniner (det mindste dyr). Størrelsen på dyrene er et afgørende element i Arimaa.
Selvom alle dyrebrikker rykke ens (med den enkelte undtagelse at kaninbrikker ikke kan rykke baglæns), så påvirker størrelsen på et dyr tre forskellige ting:
- Størrelsen på et dyr påvirker, hvilke af modstanderens dyr det kan fryse af skræk.
- Størrelsen på et dyr påvirker, hvilke af modstanderens dyr det kan skubbe.
- Størrelsen på et dyr påvirker, hvilke af modstanderens dyr det kan hive med sig.
Hvis en af dine dyrebrikker står ved siden af en af modstanderens større dyrebrikker, så kan du kun rykke, hvis du har en af dine andre dyrebrikker stående ved siden af din brik. Hvis dette ikke er tilfældet, er dit dyr frossent af skræk og kan ikke rykke, før modstanderen rykker sit større dyr væk, eller du rykker en af dine andre brikker hen ved siden af dit dyr, der var frossent af skræk. Dette er en vigtig ting at holde øje med, da det kan bruges til at fastlåse modstanderens dyrebrikker.
Du kan skubbe en af dine modstanderes dyr ved at bruge to af dine fire træk. For at gøre det skal du rykke et af dine dyrebrikker hen i et felt, hvor modstanderen allerede har en dyrebrik stående, modstanderens dyrebrik bliver rykket til et ledigt tilstødende felt, hvorefter din brik placeres på feltet, hvor modstanderen stod før (hvis der ikke er nogle ledige felter ved siden af modstanderens dyrebrik, kan den ikke blive skubbet). Du kan kun gøre dette, hvis dit dyr er større end modstanderens dyr.
Du kan hive en af dine modstanderes dyr ved at bruge to af dine fire træk. For at hive i en af modstanderes dyr skal du rykke en af dine dyrebrikker fra et felt, som er ved siden af en af modstanderens mindre dyrebrikker. Du rykker din dyrebrik til et tilstødende felt, og modstanderens brik placeres i det felt, hvor din dyrebrik oprindeligt stod. Husk at du kun kan gøre dette, hvis dit dyr er større end modstanderens dyr.
Ved at skubbe eller hive i modstanderens dyrebrikker kan du skabe rum for dine kaniner til at nå modstanderens baglinje. En anden vigtig pointe er dog, at du kan bruge disse træk til at eliminere modstanderens dyrebrikker: Ved at skubbe dem i fælder.
Det betyder, at du godt kan stå på og rykke hen over en fælde, så længe du har en af dine andre dyrebrikker stående ved siden af fælden, men hvis du ikke har det, eller hvis din dyrebrik ved siden af fælden bliver skubbet/hevet væk, bliver din dyrebrik på fælden elimineret. Dette er en vigtig del af Arimaa, da du kan tynde ud i modstanderens dyrebrikker ved at skubbe dem i fælder, som de ikke har andre dyrebrikker ved siden af.
Arimaa fortsætter, indtil at det lykkes en af jer at vinde spillet ved at få én af jeres kaninbrikker ned til et af felterne i modspillerens baglinje. Hvis du mister alle dine kaninbrikker, taber du spillet, da det ikke længere er muligt for dig at opnå målet i spillet.
Vurdering af Arimaa
Arimaa er et moderne brætspil, som på mange måder føles som et klassisk abstrakt brætspil – og dette er på alle måder ment som noget positivt.
En af Arimaas dyder er, at det er mere taktisk end Skak, fordi der er så mange muligheder for variation og forskellige træk, at det ikke altid er fuldstændigt at kortlægge en optimal strategi. Dette er også noget som spillets udviklere selv fremhæver, idet de har udloddet 10.000 dollar til den person, der kan designe et computerprogram, som kan slå deres menneskelige spillere. Hidtil er dette ikke lykkedes, da man simpelthen ikke kan programmere en computer til et fåtal af optimale strategier, som var tilfældet med skakcomputere.
Arimaa er et fantastisk brætspil. Det er intenst, det er gribende, og det er ekstremt godt skruet sammen. Det er klart, at det ikke er et brætspil, som alle vil finde interessant, og som med mange andre abstrakte brætspil kan det kun blive spillet af to spillere. Men hvis du på nogen måde er interesseret i abstrakte strategispil, eller bare godt kan lide at spille Skak, men er træt af at få tæv af skakhajen i familien, så kast dig over Arimaa. Det er investeringen værd.
Ekstra
Du kan se en Flash-gennemgang af reglerne til Arimaa på følgende link: Arimaa.com