2 - 4 spillere
60+ min
8+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Regler på dansk

    Africana

    Kristian List af Kristian List d. 19. September 2012

    Træk i khaki-tøjet og drag på ekspedition i Afrika i slutningen af det 19. århundrede. De europæiske kolonister kæmper om kontinentets sidste hemmeligheder, og du har ansvaret for din nations ære!

    Sådan ligger landet

    Fold Afrika ud og placer træ-bøgerne på de to pladser mod nord og syd. Sorter eventyrkortene i de brune og hvide varianter og bland dem. Disse to bunker skal lægges i træ-bøgerne: De brune mod nord og de hvide mod syd.

    Ekspeditionskortene sorteres efter A, B og C. Placer først bunke C på pladsen nederst til venstre på brættet med bagsiden opad. Læg bunke B ovenpå og til sidst bunke A. Tag nu de fem øverste ekspeditionskort og læg dem på de fem felter til højre.

    Læg assistentkortene i en bunke med billedsiden opad ved siden af brættet. Her skal bunken med transportkort også ligge, dog med bagsiden opad.

    Sorter guld- og sølvmønter og læg dem i to bunker. Det er banken. Fem sølv svarer til en guldmønt, og man kan veksle lige så tosset, man vil.

    Fordel de fire lande mellem jer og placer jeres ekspeditionsleder i de pågældende startbyer. Hver spiller får fire markører i deres landefarve samt det antal mønter i startkapital, der står på landekortet. Del desuden en joker ud til hver spiller.

    Sådan spiller du Africana

    I din tur skal du spænde tropehjelmen og udføre én af følgende handlinger:

    • Træk transportkort
    • Køb eventyrkort
    • Flyt din ekspeditionsleder

    Træk transportkort

    Træk to transportkort. Med transportkort kan du rejse rundt i Afrika. Kortene har fem forskellige symboler, og for at kunne flytte ekspeditionslederen, skal du bruge et kort med det symbol, der er angivet ved den by, du vil flytte til.

    Køb eventyrkort

    Eventyrkort giver dig enten nyttige assistenter eller værdifulde artifacts. For eksempel skal du måske rejse til Mozambique og hente en tromme. Det giver både penge og sejrspoint. Køber du i stedet et eventyrkort med en assistent, har du resten af spillet ham til at hjælpe dig rundt på kontinentet. Assistenter fungerer som transportkort, men kasseres ikke efter brug. Ulempen er, at assistenter giver minuspoint til sidst.

    Ekspeditionsledere kan kun købe eventyrkort fra den bog, der hører til den halvdel af Afrika, de befinder sig i – enten nord eller syd. Et eventyrkort koster én guldmønt, og du må kun købe det øverste. Til gengæld må du gerne bladre frem og tilbage i bogen, hvis du betaler én sølvmønt for hver ”side”. Husk at sige om du køber eller bladrer, før du rører bogen.

    Eventyrkort placerer du foran dig og tæller ikke med i det antal kort, du har på hånden.

    Flyt din ekspeditionsleder

    Din ekspeditionsleder kan flyttes ét felt af gangen videre langs de angivne transportruter på brættet. For hvert felt skal du bruge et transportkort – se afsnittet om disse.

    Du må gerne flytte mere end ét felt under din tur, hvis du har transportkort til det. Du kan også bruge dine eventuelle assistenter samt din joker, som gælder for alle fem symboler. Mod betaling af én guldmønt kan du skifte farve på transport- og assistentkort.

    Brugte transportkort lægges i en separat bunke, mens assistenter og jokere kommer tilbage på hånden.

    Tilslutning til ekspedition

    På hver af de fem ekspeditionskort nederst på brættet står en startby og en slutby. Når din ekspeditionsleder befinder sig i en af disse startbyer, må du placere en markør på kortet. Over hvert felt er angivet, hvilken tilslutningsbonus du får.

    Afslutning på en ekspedition

    Hvis du har en markør på en af de aktive ekspeditioner, og din ekspeditionsleder når frem til slutbyen først, afslutter du ekspeditionen og får den på kortet anførte kontante belønning. Tag ekspeditionskortet og gem det til pointtællingen senere.

    Afslutning på et eventyr

    Når din ekspeditionsleder ankommer til byen på eventyrkortet, udløser det belønning på samme vis som ved ekspeditionskort. Gem også afsluttede eventyrkort til senere.

    Afslut din tur

    Inden turen går videre til næste spiller, skal der eventuelt fyldes op med nye ekspeditionskort, og du skal kontrollere, at du ikke har mere end fem kort på hånden. Har du det, vælger du selv, hvilke kort du vil smide. Transportkort lægges i bunken med brugte transportkort, mens assistent- og jokerkort fjernes helt fra spillet.

    Sådan afsluttes Africana

    Når der efter en spillers tur ikke er tilstrækkeligt med ekspeditionskort tilbage til at fylde op med, varsles spillets afslutning. Afslut omgangen så alle spillere har haft lige mange ture.

    Vinderen er den med flest sejrspoint. Hvert ekspeditions- og eventyrkort udløser de sejrspoint, der er anført. Derudover kan du på brættet se, hvad der udløser bonuspoint.

    To assistenter giver fem minuspoint. Tre eller flere giver 10 minuspoint.

    Vurdering af Africana

    Kristian List
    Kristian List mener ...

    Det her er Afrikas Stjerne for voksne. Samme tema, bare et par spadestik dybere og meget mere strategisk. Det er ret hurtigt sat op og nemt at komme i gang med, men det kræver noget koncentration at spille. Der går hurtigt Allan Quartermain og kong Salomons miner i den, og dét er fedt!

    Africana vandt Årets voksenspil ved Guldbrikken 2012






    Kommentarer til Africana