2 - 8 spillere
90+ min
12+ år
  • temaspil
  • Samarbejde
  • Terningspil
  • Horror
  • Relateret læsning


    A Touch of Evil

    Morten Greis af Morten Greis d. 28. October 2013

    En landsby plaget af en hovedløs rytter (eller en varulv eller en vampyr), og en håndfuld helte, der konfronterer mørket, men hvem i landsbyen kan de stole på – for alle oldermændene bærer på hver sin dunkle hemmelighed, og måske er de i ledtog med skurken?
    Et stemningsrigt horror-inspireret brætspil, der kan spilles på mange måder.

    Kort fortalt kan A Touch of Evil beskrives som brætspilsudgaven af filmen Sleepy Hollow. Hver spiller vælger sig en karakter, og nu skal man enten sammen eller hver for sig afdække, hvem af byens oldermænd (M/K), der er i ledtog med skurken, og man skal finde skurkens skjulested og konfrontere denne, inden mørket sænker sig over landsbyen, og ondskaben render det hele over ende.

    Før opsætningen

    Inden I går i gang med at opsætte spillet, er det en god ide at beslutte sig for, hvilken version af spillet I vil spille: Skal det være kompetitativt, kooperativt eller team-spil?

    • Kompetitativt: Spillets grundform, hvor man vinder over hinanden ved at være den, der besejrer skurken før de andre.
    • Kooperativt: Man samarbejder om at overvinde skurken og vinder sammen over spillet.
    • Team-spil: Samarbejd med makker om at besejre skurken, før de andre teams gør det. Der er to til fire spillere på hvert hold.

    Basic eller Advanced?

    A Touch of Evil (AToE) kan spilles med basisregler eller med de avancerede regler. Sidstnævnte er for øvede spillere, da de føjer mere kompleksitet til spillet.

    Opsætningen af A Touch of Evil

    Opsæt spillet

    • Anbring spillepladen midt på bordet.
    • Anbring de seks oldermænd (M/K) på en række ved toppen af spillepladen, og anbring et tilfældigt “Secret Card” med bagsiden opad under hver oldermand.
    • Anbring kortstakken med Items ved spillepladen.
    • Bland de fire stakke med Location Cards (Mansion, Windmill, Olde Woods og Abandoned Keep), og anbring dem ved de matchende steder på pladen.
    • Bland de fire kortstakke (Event, Mystery, Secret og Lair) og anbring dem ved spillepladen.
      Basis-spillet: Frasorter følgende Secret Cards: On the Hunt (to styk), Hero of the People (to styk), Darkest Secret (to styk), Sefless Martyr og Reluctant Hero.
    • Anbring Shadow Track ved spillepladen og anbring den grønne cirkelbrik på felt 20.
    • Anbring terninger og brikker inden for rækkevidde.

    Vælg skurk

    Vælg mellem Vampyren, Varulve, Den hovedløse rytter og Fugleskræmslet eller træk en tilfældig.
    Find det tilhørende Minion Chart, og anvend den side, der matcher jeres spil (basis eller avanceret). Læg minion-brikkerne frem.
    Basis-spillet: Frasorter varulven

    Vælg karakter

    • Hver spiller vælger en karakter, eller de får en tilfældig tildelt.
    • Anbring de matchende figurer på spillepladen. Hvis ikke andet er angivet på karakterbeskrivelsen, anbringes de på Town Hall-feltet.
    • Giv hver spiller to Investigation-brikker.
    • Vælg en spiller til at være startspilleren, og giv spilleren startbrikken.
      Teamspil: Vælg makker(e), og giv startbrikken til et hold.

    Sæt musikken på

    Der følger en cd med stemningsmusik med til AToE, men den kan blive lidt ensformig i det lange løb. Alternativt kan lydsporet til Sleepy Hollow, Francis Ford Coppola’s Dracula og Twin Peaks anbefales.
    Det er ikke strengt nødvendigt med musik til spillet, men sammen med levende lys, slukkede tv og lignende er det godt til at berige stemningen og spiloplevelsen i AToE.

    Sådan spilles A Touch of Evil

    En runde gennemløber tre trin:

    1. Startspilleren tager sin tur
    2. De andre spillere på skift tager deres tur
    3. Mystery Phase

    Ved Team-spil:

    1. Startholdet tager sin tur. Alle heltene på holdet tager på skift deres tur.
    2. De andre hold tager på skift deres tur
    3. Mystery Phase

    Spillerens tur

    Hver spillers tur gennemløber tre trin, som skal tages i rækkefølge:

    1. Flyt helten
    2. Kæmp med fjender
    3. Foretag handlinger
      • Encounter the space (obligatorisk; maksimalt en gang per tur)
      • Indsaml Investigation fra brættet (maksimalt en gang per tur)
      • Hele sår (koster tre Investigation)
      • Undersøg oldmændenes hemmeligheder (koster to Investigation)
      • Køb et Lair Card (prisen i Investigation er angivet på Shadow Track)
      • Påbegynd showdown (prisen i Investigation er angivet på Lair Card)

    At flytte helten

    • Rul terningen
    • Ryk et antal felter op til det rullede på terningen
      • Hvis der rulles 1, trækkes straks et gratis Event Card
      • Hvis der er et monster i feltet, kan der ikke rykkes videre
      • Hvis helten ender i samme felt, som helten begyndte, skal der rulles en terning. Rulles der 1, skal der rulles på Minion Chart for at se, hvad der dukker op

    At kæmpe mod fjender

    Kamp varer et antal runder, indtil enten minion eller skurk er besejret, helten er slået bevidstløs eller en part stikker af. Hver kamprunde gennemløber følgende trin. Det er muligt at spille Event Cards og bruge særlige evner i løbet af kamprunden, hvis ikke andet er angivet på kortet.
    Trin 1: Rul terninger

    • Helten ruller sine Fight Dice
    • Fjenden ruller sine Fight Dice

    Trin 2: Tæl hits
    Alle 5’ere og 6’ere på hver side tælles op. Hver 5’er og 6’er er et hit.
    Trin 3: Tildel sår
    For hvert hit modtager modparten et sår

    • Hvis helten ikke tåler flere sår, er helten slået bevidstløs
    • Hvis fjenden ikke tåler flere sår, er fjenden besejret
      (helte og fjender kan i samme runde overvinde hinanden)

    Efter trin 3: Flugt
    Efter sårene er tildelt, og effekten er efterkommet, kan en helt vælge at flygte i stedet for at kæmpe videre. Helten flygter til det tilstødende ledige felt (er der ingen ledige tilstødende felter, kan flugt ikke lade sig gøre). Hvis helten ikke flygter, kæmpes endnu en runde.

    Efter trin 3: At spille kort
    Efter sårene er tildelt, og effekten af dem er efterkommet, kan de kort, som ikke kan spilles i kamp (“except during combat”), spilles.

    • Efter kampen: Helten led nederlag
      • Hvis helten flygtede: Kampen er slut, og helten kan spille kort eller bruge evner til at pleje sine sår.
      • Hvis helten blev slået bevidstløs: Flyt helten til Town Hall og læg brikken ned. Rul en terning. Mist et antal Investigation-brikker, Items og/eller Allies svarende til det rullede. Turen slutter for spilleren. Bevidstløse helte er først aktive igen fra Mystery Phase.
    • Hvis minionen ikke blev besejret:
      • Minion-brikken bliver stående, og den heler alle sår
      • Minion-kortet lægges bort
    • Hvis skurken ikke blev besejret:
      • Hvis det var et showdown: Skurken heler ikke sine sår (før Mystery Phase)
      • Hvis det var via et kort: Kortet lægges bort, skurken har ikke lidt skade
    • Efter kampen: Helten er sejrrig
      • Hvis det var mod en minion: Fjern brikken eller kortet, og modtag belønningen angivet på Minion Chart eller på kortet.
      • Hvis det var mod skurken: Fjern kortet og modtag belønningen som angivet, eller hvis det var showdown, så er spillet slut.

    At foretage handlinger

    Når helten er færdig med at rykke, og eventuelle fjender i feltet er blevet bekæmpet, kan der nu foretages følgende handlinger:
    Encounter the Space
    Denne handling er obligatorisk, men det behøver ikke være den første handling, som helten foretager sig.

    • Er helten på et af de fire hjørne felter (Abandoned Keep, Manor, Windmill, Olde Woods) trækkes et kort fra den matchende kortstak.
    • Er helten på et andet navngivet felt, følges instruksen på feltet.
    • Er helten på en vej, sker der ikke yderligere

    At indsamle investigation
    Hvis der er Investigation-brikker på feltet, må de straks samles op. Dette kan højst gøres en gang per tur.

    • Avanceret spil: Der skal foretages en Spirit eller et Cunning 5+ test for at samle Investigation op. For hver succes må samles en brik.

    At hele sår
    For hver tre Investigation spenderet, heles et sår

    At undersøge oldermændenes (M/K) hemmeligheder

    • Kompetitativt spil: Betal to Investigation og kig på et Secret kort under en oldermand. Afslør ikke kortet for de andre spillere, men læg det tilbage
    • Kooperativt spil: Betal X Investigation (x er lig med antallet af spillere) og kig på kortet. Hvis det ikke er specificeret på kortet “without revealing”, må kortet afsløres for alle.
    • Team-spil: Betal X Investigation (x er lig med antal spillere på holdet) og kig på kortet. Hvis det ikke er specificeret på kortet “without revealing”, må kortet afsløres for teamet.

    At købe et Lair Card
    Betal X Investigation (hvor X er det felt, som markøren er på på Shadow Track)

    • Kompetitativt spil: Tag et Lair Card og hold det skjult.
    • Kooperativt spil: Tag et Lair Card og læg det åbent frem for alle.
    • Team-spil: Tag et Lair Card. Kortet må afsløres for holdet.

    At påbegynde showdown

    • Kompetitativt spil: Vær på feltet angivet på Lair Card, og i stedet for Encounter the Space-handlingen, afsløres Lair Card og prisen i Investigation betales.
    • Kooperativt spil: Når en helt er på feltet angivet på lair Card, og i stedet for Encounter the Space-handlingen betales prisen i Investigation. De andre spillere må straks sende deres helt til feltet.
    • Team-spil: Når en helt fra holdet er på feltet angivet på lair Card, og i stedet for Encounter the Space-handlingen afsløres Lair Card, og prisen i Investigation betales. Resten af holdet må straks sende deres helt til feltet.

    Se afsnittet om Showdown længere nede.

    Mystery Phase

    1. Start of Mystery Phase
      Kort og effekter, der har denne angivelse, kommer i spil nu.
    2. Bevidstløse helte vågner. Rejs brikken op. Deres sår er nu fuldt helede.
    3. Skurken heler sine sår. 1t3 sår heles eller 1t6 sår ved kooperativt og ved team-spil.
      (obs. Skurken bliver kun såret i et showdown, så dette trin kommer kun i spil efter et forsøg på showdown)
    4. (kun ved kooperativt spil): Rul på Mystery Phase Chart
    5. Træk et Mystery Card – og følg instruksen på kortet
    6. Giv førstespiller-brikken videre til næste spiller (eller hold ved team-spil)

    Showdown

    Når en spiller har valgt Show Down-handlingen, følges disse trin.

    1. Dan et jagtselskab
      En helt må vælge op til to oldermænd. Placer de valgte oldermænd ved spilleren.
      Ved kooperativt spil og Team-spil må der fortsat kun vælges op til to oldermænd, og de fordeles mellem heltene (maksimalt en til hver).
    2. Afslør hemmeligheder
      Afslør de valgte oldermænds hemmeligheder. Hvis de bliver til Evil Elders, placeres de ved skurken.
    3. Anklag oldermænd
      Hver af de andre spillere må anklage en af de tilbageværende oldermænd. Betal Investigation-prisen for at kigge på hemmeligheder og afslør oldermandens hemmeligheder. Hvis dette forvandler oldermanden til en Evil Elder, flyttes denne hen til skurken. Hvis dette ikke forvandler oldermanden til en Evil Elder, mister anklageren alle sine Investigation-point.
    4. Kæmp med skurken
      Kamp med skurken foregår som almindelig kamp (se ovenfor) med følgende ændringer:
      • Skurkens sår. Antallet af sår er angivet på skurkens ark, undtagen ved kooperativt spil og team-spil, hvor antallet af sår er antallet på skurkens ark gange antallet af spillere (på et hold).
      • For hver oldermand i jagtselskabet skal skurken bruge en af sine Fight Dice til at angribe oldermanden.
      • Helten kan fordele sine Fight Dice mellem at slå på skurken og på Evil Elders. Skurken kan ikke overvindes, før alle Evil Elders er besejret.
      • Efter hver runde i kampen kan overlevende Oldermænd sendes hjem i sikkerhed i landsbyen. I kooperativt spil og team-spil kan heltene omfordele oldermændene i mellem sig.
      • Ved kooperativt spil og team-spil har skurken flere sår:
      • Ved kooperativt spil og team-spil skal heltene på skift rulle deres Fight Dice, og hver gang ruller skurken sine Fight Dice.

    Andre detaljer

    A Touch of Evil har diverse småregler, men de følger alle de samme overordnede retningslinjer, som reglerne i resten af spillet. Her opsummeres reglerne for minions og for nogle af de ekstra detaljer, som der kan opstå tvivl om.

    Minions

    Minions

    Et af spillets fæle skurke.
    er skurkens håndlangere, og de kommer enten i spil som brikker eller som kort.
    • Hvis de kommer via kort, gælder de kun for indeværende kamp, hvorefter de forsvinder.
    • Hvis de kommer som brikker, bliver de stående indtil fordrevet via kamp eller kort. En minion kan ikke dele felt med en helt, de skal slås, indtil en er fordrevet eller overvundet. Der kan højst være en minion-brik i et felt. Hvis der er to eller flere helte i feltet, kæmper minionen mod den, der har højest Honor.
      • Da helte og minions ikke kan dele felter, kan det medføre, at en helt skal kæmpe med en minion, selvom det ikke er den spillers tur.
      • Hvis der er en minion i feltet, og der skal anbringes en mere, anbringes den i stedet i det tilstødende felt, så den er tættere på Town Hall-feltet.
      • Hvis der anbragt en minion på Town Hall-feltet, og der skal anbringes en mere, rykkes i stedet markøren på Shadow Track et felt frem.

    De ekstra detaljer

    • Den korteste rute til Town Hall – hvis der er to ruter, der er lige korte, rulles en terning mellem dem.
    • En tilfældig lokation – skal der bruges et tilfældigt sted, vendes kort fra Lair Deck om.
    • At løbe tør for kort – bland kortene på ny og fortsæt spillet.
    • At fjerne et kort fra spillet – betyder at kortet ikke kan vende tilbage på nogen måde i spillet

    Sådan vindes A Touch of Evil

    • Kompetitativt: Den helt, som først konfronterer og besejrer skurken, er vinderen.
    • Kooperativt: Besejres skurken, inden tiden udrinder, vinder heltene. Hvis alle heltene er slået ud på en gang, taber spillerne.
    • Team-spil: Det hold, som først konfronterer og besejrer skurken, er vinderen.

    Hvis tiden på Shadow Track udrinder, inden skurken er besejret, har alle spillerne tabt.

    Vurdering af A Touch of Evil

    Morten Greis
    Morten Greis mener ...

    A Touch of Evil er et tema-rigt spil, hvor stemning og oplevelsen er vigtige for spiloplevelsen, og det er et spil, som bliver stærkere af, at man arbejder med stemningen omkring spillet. Man får en rigtig god oplevelse af at udforske en lille landsby, afslører oldermændenes hemmeligheder og kaste sig ud i drabelig kamp med den overnaturlige skurk.

    De mange muligheder i A Touch of Evil, og de mange måder at spille spillet på, betyder, at der er en betragtelig mængde regler – men for folk vant til rollespil er det stadig ikke meget – men reglerne kører på samme overordnede system, så de er lette at lære.

    Spillet er lavet af de samme folk, der også har designet det populære zombie-spil Last Night on Earth, hvilket let kan ses på den visuelle stil, og der er designmæssige ligheder mellem spillene, men de giver hver deres spiloplevelse, og for denne anmelder er A Touch of Evil langt sjovere end Last Night on Earth. A Touch of Evil fungerer også godt som et to-spiller kooperativt spil.






    Kommentarer til A Touch of Evil