Alhambra
af Rasmus Skat Andersen d. 1. September 2014
Alhambra, (af arab. 'det røde (fort)') citadel og paladsby på en klippe i byen Granada i Spanien, et hovedværk inden for den islamiske kunst i Europa, opført i 1200- og 1300-t. for de islamiske fyrster af Nasride-dynastiet. Alhambra er ikke, som tidligere antaget, ét palads, men består af sammenbyggede enheder af fæstning, fyrstebolig, moskéer, badeanlæg og beboelseskvarterer, omgivet af haveanlæg. Inden for de kraftige mure med befæstede tårne er fyrstepaladsets bygninger, buegVange og gårde grupperet omkring to store gårde, Myrtegården og Løvegården.
Kilde: Den Store Danske
I Alhambra konkurreres der om at bygge det mest imponerende bygningsværk, eller rettere de mest imponerende, da Alhambra består af flere bygninger. Det kræver de bedste håndværkere fra nord og syd, der desværre vil aflønnes med deres hjemlands valuta. Så kunsten er at skaffe den korrekte valuta til de bygninger, du vil opføre.
Nedenfor gennemgås reglerne for Alhambra for tre eller flere spillere. Er man kun to, gælder nogle lidt andre regler.
Setup
- Hver spiller får en startbrik samt en markør i spillerens farve.
- De 54 building-brikker lægges i posen og blandes.
- Midt på bordet placeres the Building Market.
- Placer the Score Track ved siden af.
- Træk
- Læg de to score-kort til side og bland resten af pengesedlerne.
- Hver spiller trækker nu pengesedler. Hver spiller trækker penge, indtil hans sedlers værdi er 20 eller mere.
- Derpå trækkes fire pengesedler, der lægges ved siden af the Building Market.
- Resten af pengesedlerne inddeles i fem cirka lige store bunker. De to score-kort skal nu blandes ind. I bunken to blandes 1st Scoring Round og i bunke fire blandes 2nd Scoring Round. Derpå lægges bunkerne sammen med bunke et øverst og bunke fem nederst.
- Den spiller, der sidder med færrest pengesedler, er startspiller. I tilfælde af lighed starter den, der har den laveste sum penge. Er der stadig lighed, starter den af dem, der er yngst.
Runder i Alhambra
Turen går i urets retning, startende med – surprise – startspilleren. I din tur må du gøre en af tre ting:
- Tag penge
- Købe og placere building brikker
- Redesigne dit Alhambra
Når en spillers tur er slut, trækkes der nye pengesedler og buildin-brikker, så der igen ligger fire af hver slags.
- 1. Tag penge
Du kan enten tage en seddel af en hvilken som helst værdi, eller du kan tage flere sedler, så længe beløbet på sedlerne ikke overstiger fem.
- 2. Købe og placere bygnings-brikker
Du
Købte building-brikker kan enten lægges til din Alhambra eller i din reservestak.
- 3. Redesigne dit Alhambra
Du kan redesigne på tre forskellige måder:- Du må tage en building-brik fra din reservestak og placere den i din Alhambra.
- Du må fjerne en building-brik fra din Alhambra og placere den i din reservestak.
- Du må udskifte en af building-brikkerne i din Alhambra med en brik fra din reservestak. Brikken skal ligge præcis samme sted.
De normale byggeregler gælder stadig, og du må aldrig flytte eller udskifte din startbrik.
Byggeregler
Når du bygger på din Alhambra, skal du overholde følgende regler:
- Alle brikker skal vende i den samme retning som din startbrik.
- Tilstødende sider skal matche. Altså ved en mur skal begge sider have en mur.
- Nye brikker skal placeres enten lodret eller vandret på en eksisterende brik.
- Du må ikke have tomme felter midt i din Alhambra.
Scoring
Du scorer point tre gange i løbet af spillet. De første to gange forekommer, når score-kortene trækkes i seddelbunken. Den tredje gang ved spillets afslutning.
I scoringsrunderne får man point for at have flest bygninger i sin Alhambra. Der er seks forskellige slags bygninger. I første scoringsrunde er det kun point til den, der har flest. I runde to er der også point til den, der har næstflest. Runde tre får den med tredjeflest også point.
I tilfælde af lighed deles pointene (rundet ned). Hvis for eksempel to spillere deler førstepladsen, lægges pointene for første- og andenpladsen sammen og deles mellem de to spillere. Gives der også point for tredjepladsen, tilfalder de den spiller med næstflest bygninger.
I hver runde får spillerne også point for deres mur omkring Alhambra. Hver spiller får point for sin længste sammenhængende mur (et point per vægsegment).
Sådan slutter Alhambra
Spillet
Spillerne, der modtager brikker, må placere dem på deres Alhambra efter de normale byggeregler.
Den sidste scoringsrunde finder nu sted, og spilleren med flest point vinder. Står man lige, deler man sejren
Vurdering af Alhambra
Alhambra er et vellykket familiebrætspil, som er nemt at lære, men samtidig rummer udfordringer for de mere erfarne spillere. Spillet blev kåret som Spiel des Jahres i Tyskland i 2003.
Der er siden udkommet et væld af udvidelser, der absolut også kan anbefales.