7 Wonders: Duel
af Johnn Esbensen d. 10. November 2015
Ligesom det klassiske og populære spil 7 Wonders forsøger spillerne i 7 Wonders: Duel at opbygge en civilisation og ikke mindst verdens syv vidundere. Men i modsætning til det klassiske spil er 7 Wonders: Duel tilpasset til to personer.Den største forskel mellem Duel og det klassiske spil er, måden hvorpå spillerne vælger kort. I Duel er kortene lagt frem på bordet i et sirligt system, der fra starten af runden viser nogle kort, mens andre først afsløres senere i runden. Men også antallet af vidundere i spillet er anderledes, idet spillerne i 7 Wonders Duel har ikke mindre en fire vidundere hver.
Sådan kommer du i gang med 7 Wonders: Duel
Det er forholdsvis hurtigt at komme i gang med spillet, da der ikke er ret mange brikker, kort og spildele, der skal gøres klar.
- Placér konfliktbrættet mellem spillerne, med konfliktbrikken på startfeltet midt på pladen og de fire militærbrikker på de markerede felter
- Bland de grønne udviklingssbrikker, udvælg fem tilfældige og placér dem på konflitkbrættet med billedsiden opad
- Giv hver spiller syv “penge”
- Bland vidunderpladerne og vælg fire tilfældige. Disse placeres på bordet. Startspilleren vælger en plade. Herefter vælger den næste spiller to plader og startspilleren tager den sidste. Dette gentages, men denne gang er det nummer to spiller, der starter med at vælge én plade osv. Når de fire vidunderplader er valgt, placeres de foran spillerne.
- Bland de tre tidsalder kortbunker hver for sig og fjern herefter tre tilfældige kort fra hver bunke. Kortene kasseres og er ikke med i spillet.
Hvad foregår der i 7 Wonders: Duel
Som i det klassiske 7 Wonders foregår spillet over tre tidsaldre, der hver er inddelt i en række runder. Hver tidsalder starter med, at kortene for denne tidsalder blandes og fordeles på bordet efter et bestemt mønster. Mønstret skifter fra tidsalder til tidsalder.
I hver runde skal spillerne købe og bygge forskellige bygningskort. Kortene er inddelt i syv kategorier, som repræsenterer forskellige typer bygninger, så som militær-, råvarer-, handelsvarer-, forskning/udvikling-, handel-, kultur- og laugbygninger.
I starten af hver tur, SKAL spilleren vælge et af de synlige og tilgængelige kort fra bordet. De enkelte kort kan bruges på tre forskellige måder. Nemlig som bygning, som del af et vidunder eller kasseres for at få penge.
Byg en ny bygning
Nogle bygningskort kan bygges gratis som del af en kæde. Det vil sige, at man har bygget en bestemt bygning, der senere i spillet giver adgang til at bygge en anden bygning – gratis. Disse kort er markeret med hvide symboler i øverste højre hjørne.
Byg et af verdens 7 vidundere
Hele 7 Wonders-serien handler selvfølgelig om at bygge nogle af verdens syv vidundere. For at kunne bygge et vidunder, skal spilleren tage et kort fra bordet og placere det under en af sine egne fire vidunderplader. Samtidig skal der betales et antal ressourcer og/eller mønter. Prisen er beskrevet på de enkelte vidunderkort. Når et vidunder er bygget, giver de spilleren en effekt. Det kan være penge, militærmagt, sejrspoint eller ressourcer.
Kassér og få penge
Hvis en spiller ikke har penge eller ressourcer nok, eller bare ikke har brug for nogle af de kort, der er tilgængelige, kan han altid kassere kortet og derved få nogle penge. Spilleren får to mønter samt en mønt for hver gul bygning, som spilleren har i sin by.
Næste runde
Når alle 20 kort er brugt, slutter den aktuelle tidsalder.
Kortene i den næste tidsalder blandes og lægges frem på bordet i tidsalderens mønster.
Den spiller, der har den svageste millitære magt, bestemmer, hvem der begynder den nye runde.
Millitær magt
Den millitære magtfordeling spiller en stor rolle i 7 Wonders: Duel. Hver gang en spiller køber et rødt kort eller bygger et vidunder, der giver et skjold, reguleres konfliktbrættet i den ene eller anden retning. Når konfliktbrikken kommer ind i en ny zone, skal modstanderen betale et beløb.Hvis konfliktbrikken rykker helt over til modstanderens by, slutter spillet øjeblikkeligt, og modstanderen har tabt.
Forskning og udvikling
De grønne forsknings- og udviklingskort har ligeledes fået en større rolle i 7 Wonders: Duel. Hver gang en spiller opnår et sæt af mindst to ens forsknings- og udviklingsikoner, må spilleren vælge en af de fem grønne udviklingsbrikker, der ligger på konfliktbrættet. Brikkerne giver spilleren forskellige bonusser eller fordele.Hvis det lykkedes en spiller, at samle seks forskellige forsknings- og udviklingsikoner, slutter spillet med det samme, og denne spiller vinder.
Hvem vinder 7 Wonders: Duel
Som nævnt ovenfor, kan 7 Wonders: Duel vindes ved at dominere på enten militær magt eller forskning og udvikling. Hvis ingen af spillerne nåede dette inden slutning af tredje tidsalder, slutter spillet og vinderen skal kåres på point. Som i det klassiske 7 Wonders kan der tjenes point på en række ting, såsom bygninger, vidundere, militær magt og penge.
Den spiller med flest point vinder.
Vurdering af 7 Wonders: Duel
Heldigvis blev jeg ikke skuffet. Tværtimod synes jeg, at 7 Wonders: Duel har forfinet nogle mekanikker og gjort spillet nemmere at gå til. Eksempelvis har de nye serie-ikoner gjort det meget lettere at finde ud af, hvilke bygninger der giver adgang til hvilke bygninger. Men også de nye vindermuligheder giver spillet en ny dimension. Den nye måde at vælge kort på giver større mulighed for at planlægge fremad, men også mere face-to-face kamp om de enkelte kort.
7 Wonders: Duel er et rigtig fint to-personers spil og ligger absolut blandt mine favoritter i denne kategori.