1000 km
af Kristian List d. 31. January 2019
I spillet 1000 km gælder det om at tilbagelægge 700 kilometer på hver etape som enkeltkører eller som tremandshold. Spiller man i hold med to kørere på hvert, er distancen 1.000 kilometer. Den kører eller det hold, der efter flere etaper først får samlet 5.000 point, har vundet sæsonen.
Spilstart
Ved lodtrækning vælges en af spillerne, der blander kortene og deler seks kort ud til hver spiller. Resten af kortene placeres med bagsiden opad i kortholderen. Hver spiller skal have plads foran sig – på bordet eller på kølerhjelmen – til at lægge kort ud i rækkefølge. Spiller man i hold, lægger kørerne i løbet af spillet deres kort ud på holdets plads.
Spilleren til venstre begynder nu rallyet med at trække et kort fra bunken og lægge et kort ud. Man har altså altid seks kort på hånden.
Hvis kortet, han lægger ud, hjælper ham fremad i løbet, placeres det på pladsen foran ham selv. Hvis kortet forhindrer modstanderen i at komme frem, placeres det på modstanderens plads. Kan man ikke lægge et kort disse steder, må man i stedet lægge et kort ud i kortholderens anden side med forsiden opad.
Kortene
De 110 kort kan deles op i fire kategorier og er udstyret med ikoner i hjørnerne, der viser konsekvenserne af de enkelte kort.
Der er færdselskort, som tillader dig at tilbagelægge et antal kilometer fra 25 til 200.
Der er forhindringskort, som stiller besværligheder op for modstanderne og sænker deres fremgang. De må placeres på modstandernes Kør-kort eller færdselskort.
Der er hjælpekort, som hjælper dig ud den knibe, som modstanderne har bragt dig i.
Endelig er der trumfkort, der som navnet antyder trumfer nogle af de forhindringer, modstanderne ellers vil kaste i din retning. Hvis du har et trumfkort på din plads ved siden af din normale stak, er du immun over for visse forhindringer:
- Har du trumfkortene Værksted, Rallyservice eller Benzin liggende, kan modstanderen ikke placere de tilhørende forhindringer
- Har du det fjerde trumfkort Forkørselsret liggende, kan modstanderen hverken placere Stop- eller Hastighedsbegrænsningskort
Når du lægger et trumfkort, gælder det resten af etapen, og et eventuelt tilhørende forhindringskort, der måtte ligge øverst i din stak, fjernes og gælder ikke længere.
Selve rallyet
Før du kan fyre op under din forhjulstrukne Lancia fra 1983, skal du placere et Kør-kort. Det giver dig grønt lys. Med mindre du lægger trumfen Forkørselsret – så behøver du ikke tænke mere på grønt lys resten af etapen.
Turen går på skift mellem spillerne. Det giver praktisk god mening, hvis eventuelle holdspillere sidder ved siden af hinanden.
Forhindringer og hjælp
Stop afhjælpes med Kør eller med trumfen Forkørselsret
Motorstop afhjælpes med Selvhjælp + Kør eller med trumfen Værksted
Punktering afhjælpes med Reservehjul + Kør eller med trumfen Rallyservice
Tom tank afhjælpes med Reservedunk + Kør eller med trumfen Benzin
Hastighedsbegrænsning afhjælpes med Hastighedsbegrænsning ophører eller med trumfen Forkørselsret
Afslutning på etapen
Etapen er slut, når en kører eller et hold når den relevante distance – 700 eller 1.000 kilometer. Den kan i nogle tilfælde også stoppe, hvis kortstakken løber tør. I det tilfælde spilles kortene på hånden færdig, og resultaterne gøres op.
Forlængelse
Hvis man spiller med 700 kilometer distancen, kan den kører eller det hold, der egentlig har vundet etapen begære en forlængelse af etapen til 1.000 kilometer i håbet om at vinde yderligere 200 point.
Point
Efter etapens afslutning tælles pointene sammen. Vinderen får 400 point, hvis distancen (700/1.000) er nået.
Hvert trumfkort giver 100 point. Har man alle fire trumfkort, giver det yderligere 300 point.
Når man distancen (700/1.000) uden at lægge trumfkort, giver det 100 point.
Når man distancen (700/1.000) uden at lægge nogle 200 km kort, giver det 300 point.
For hver kører eller hold, der ikke nåede distancen (700/1.000), får vinderen 500 point.
Vinderen af en forlængelse får 200 point. Hvis ingen når de 1.000 kilometer, idet kortstakken løber tør, tildeles 200 point til hver kører eller hvert hold undtagen den kører eller det hold, der i første omgang begærede forlængelsen.
Vurdering af 1000 km
Det er helt klart sjovest at spille 1000 km, hvis man lever sig ind i løbet med en vis entusiasme. Her kommer rekvisitter som WD-40 og et oliefedtet topnøglesæt til sin ret mellem kortene.
1000 km er let at lære og egner sig glimrende til både 7 og 77 årige med bildæk og benzindunk…