Brætspils-Ottoen 2013: Kroket
af Per von Fischer d. 19. April 2013
Papskubber er i fuld gang med at præsentere de fem nominerede til Fastavals Otto for bedste brætspil 2013. Der er guldkorn at finde for kommende brætspilsdesignere, når de fem designere taler lige ud af posen.
Nummer to i rækken af Otto-nominerede spil er Kroket af Mads Havshøj. Hvis du synes det lyder som et skørt indfald at spillet kroket på køkkenbordet, så hæng lige på et øjeblik. Kroket blev nemlig nomineret fordi det er “hysterisk morsomt” og “tempofyldt”, og det lyder i det hele taget som ret underholdende.
Hvordan fik du ideen til spillet?
Jeg fik faktisk idéen på Fastaval 2012, hvor jeg også deltog. Den dumpede bare mere eller mindre færdig ind i mit hoved.
Grunden til kroket kommer fra at jeg deltager i en årlig sommerhus tur, hvor vi er en 10-12 stykke og ca 70 brætspil i en uge. Når man så har siddet og spillet det ene brætspil efter det andet, så er det rart lige at komme ud og klare hoved lidt med et spil kroket. Det er jeg så blevet ret god til, uden pral, at de andre ikke syntes at det er så sjovt at spille med mig mere. Så derfor brætspillet, så kan de andre også få lov til at vinde en gang imellem.
Fortæl lidt om processen fra ide til den første prototype, og hvor lang tid har du brugt på udviklingen?
Den første prototype var klar 26. april sidste år. Det var et “proof of concept”. Derfra og til aflevering til Fastaval den 15. marts, har det næste kun været at lave grafik, skrive og layoute regler, samt testspille, testspille og testspille og lave småjusteringer til reglerne efter testspil.
Har du et godt råd til andre spildesignere i samme båd som dig?
Kom igang, find nogle lige-mindede, testspil dit spil mange gange, bliv god til at tage imod kritik, lav om på dit spil hvis alle siger det, men hold på essensen af din grundide.
Lav om på dit spil hvis alle siger det, men hold på essensen af din grundide…
Er der noget i spillet som skal laves om efter turen til Fastaval?
Meget lidt. Der var en enkelt regel, som der var flere der misforstod. Den har jeg prøvet at forklare bedre i den nye version. Og så har jeg fire regelforklaringskort, som hver spiller kan have liggende foran sig, dem har jeg farvekodet, så man kan huske hvilken farve man og de andre har.
Hvor langt er du fra en egentlig produktion – får vi spillet at se i butikkerne?
I første omgang er jeg er ved at lave spillet klar til “print on demand”. Det virker lidt som den nemme løsning og så har jeg noget at vise frem senere.
Det vil tiden vise. Jeg afviser det ikke og jeg har tænkt at arbejde mod det. Jeg har ingen kontakter til butikker og ved slet ikke hvordan den del af brætspil-design virker. Så fagre nye verden.