SAZ udvider internationalt samarbejde
  • Johnny_EbsenJohnny_Ebsen november 2013

Hej Alle

SAZ er en tysk forening med over 400 medlemmer der forsøger at forbedre spil designernes vilkår gennem forhandlinger med forlag, advokat bistand ved kontrakt forhandlinger og gennem at synliggøre spil designernes arbejde. Blandt medlemmerne er designere som Reiner Knizia, Wolfgang Kramer, Alan Moon og Stefan Feld så vægten er der hvis der er problemer med enkelte forlag, men jo flere spil designere vi er, desto mere vægt har vi i forhandlingerne med forlag. Hvor vigtigt det er ser man af den konflikt der har været med det tyske "Fachgruppe Spiel", som præsenterer en del tyske forlag. De offentligjorde en erklæring hvor de hævdede at spil designere for dem ikke var andet end leverandører og på den måde ikke havde ophavsret. SAZ startede en petition som resulterede i 4500 underskrifter og hvad vigtigere er, at Fachgruppe Spiel så sig tvunget til at trække deres erklæring tilbage og istedet har startet forhandlinger med SAZ omkring en standard kontrakt, hvor spil designere er nævnt som ejeren af ophavsretten til spillet. Internationalt har SAZ også opnået gode resultater, bland andet ved at tvinge Zvezda til at trække deres plagiat af "Hey, That's my fish!" fra markedet.

Jeg har fulgt diskussionerne her på siden omkring oprettelsen af en dansk spil designer forening og vil gerne pege på SAZ som en mulighed for, enten at blive medlem af direkte eller som samarbejdpartner hvis det lykkes at få en dansk forening op at stå. Ved et møde i Essen blev grundlaget lagt for at udvide samarbejdet med udenlandske spil designere og udenlandske foreninger. Et initiativ blev startet, hvor der søges lokale representanter der kan hjælpe med kommunikationen med SAZ. Da jeg er både dansk, tysk og engelsk talende er jeg blevet udset til at oprette en første dialog med spil designere i Danmark. 

Er der nogen interesse fra jeres side i at komme i dialog med SAZ? Hvad kunne i forestille jer at et sådant samarbejde indeholder?

Venlige hilsner fra Tyskland

Johnny Ebsen

• Mads321Mads321 november 2013

Hej Johnny

Først og fremmest: Tak for din indsats! (man gør tit mangt og meget frivilligt, men det er sjældent folk rent faktisk husker at takke for det. Så det skal du ha').

Kig forbi Spildesign.dk-gruppen på facebook (selve spildesign.dk har endnu intet indhold, men der arbejdes på det - det skal blive en dansk hjemmeside for (fortrinsvist) "danske" brætspildesignere - så indtil videre, så bruger vi gruppen på facebook. Vi er pt. 107 medlemmer, så umiddelbart den største organiserede gruppe af danske brætspildesignere.

Link: https://www.facebook.com/groups/spildesign.dk/

Jeg har selv forsøgt et par gange at kontakte SAZ igennem deres kontaktformular på deres hjemmeside, men jeg har aldrig fået svar. Jeg ville gerne interviewe/stille et par spørgsmål om, hvad de helt præcist kan og gør for brætspildesignere. Det kan være jeg i stedet kan spørge dig? 

Når Spildesign.dk er oppe, så vil det være yderst relevant for mig at skrive en artikel, der handler om SAZ - den kan naturligvis også skrives inden siden er online, men helst ikke før vi har en overskuelig deadline for lancering i horisonten. Kunne det evt. være interessant for dig at stille op til interview/besvare spørgsmål om SAZ?

• Johnny_EbsenJohnny_Ebsen november 2013

Jeg har lige sendt en anmodinig om optagelse i Facebook gruppen. Ja, hvis du har nogle spørgsmål angående SAZ kan jeg enten svare på dem direkte eller lede dem videre til de rigtige folk. Jeg står også gerne til rådighed for en eventuel artikel, du giver bare besked :-).

Johnny

• Mads321Mads321 november 2013
    Lyder godt Johnny :) Tak! Jeg har lukket dig ind i gruppen på facebook.

Der går som sagt nok et stykke tid, inden jeg hiver fat i dig med spørgsmål. Det kan også være de fleste bliver stillet af andre derinde i mellemtiden. Så skal jeg nok kigge med :)

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged