Black Jack's Treasure - hvad SKAL et piratspil indeholde?
  • DanielSPDanielSP september 2013
    Jeg er gået i gang med at lave et pirat kortspil (der nemt kunne ende som mit bidrag til Fastaval 2014) og vil være glad for input til, hvilke elementer et piratspil absolut skal indeholde.

Hvis du har mod på at deltage i en fælles brainstorm er her to spørgsmål, som jeg selv grubler over for tiden.
    • Hvilke 3 elementer/ting skal være med i ethvert piratspil?
    • Hvilke 3 udfordringer skal piraterne som minimum møde, når de drager på skattejagt?

Kort om spilkonceptet

Black Jack's Treasure er et drafting, exploration og gambling familiekortspil for 2-5 spillere, der tager 30-45 min.

Den berygtede pirat Black Jack gemte sin skat på tre fjerne øer inden han omkom under mystiske omstændigheder. Nu er hans skattekort dukket op. Spillerne er piratkaptajner, der i løbet af spillet samler hver sit mandskab og drager på tre skattejagter for at finde Black Jacks skat. Efter de tre skattejagter vinder spilleren, der har samlet den største skat af gulddukater.

Hver af de tre skattejagter foregår på følgende måde:

1) Et nyt skattekort vendes. Kortet definerer, hvilken farve af udstyrskort er trumf.

2) Spillerne samler udstyrskort (mandskab, proviant, kanoner osv. der desuden har en af fire farver) ved at drafte kort som i 7 Wonders. Kortene lægges på bordet foran, så man bygger sit eget skib. Man gemmer kort fra skattejagt til skattejagt, så ens skib og udstyr bliver bedre i løbet af spillet.

3) Spillerne drager på skattejagt og skal forsøge at komme helskindet frem til skatten. Under rejsen mod skatten møder spillerne udfordringer, som de enten kan forsvare sig mod ved at have visse kort, eller straffer dem for ikke at kunne forsvare sig ved at tvinge spillerne til at vende nogle af deres udstyrskort med billedsiden nedad. Alle spillere tager på den samme skattejagt simultant og møder de samme udfordringer.

Skattejagten er opdelt i tre faser:
    • Først rejser man til søs mod skatteøen - der vendes 5/10/15 kort et efter et fra en bunke af søkort. Hver kort er potentielt en ny udfordring.
    • Dernæst rejser man på skatteøen frem mod skatten - skatten blandes ind i en bunke af 5 kort, der derudover er udfordringer som under sørejsen.
    • Alle spillere, der når frem til skatten (dvs. stadig har udstyrskort, der vender med billedsiden opad) får del i skatten, men spillerne udfordres af Black Jacks genfærd til et forsimplet spil blackjack om en endnu større skat. Hvis man siger ja til at spille blackjack og taber mister man til gengæld hele skatten. Spilleren, der kommer frem til skatten med flest kort med billedsiden opad i trumffarven får potentielt en bedre hånd i blackjackspillet.
  • Troels+VastrupTroels Vastrup september 2013
    Piratspillet er jo MIT spil Daniel??? Ok, indrømmet, det bliver nok aldrig færdigt, men... ja ok, stor genre og meget lidt overlap mellem de to spil.

1. Grog - sprut
    2. Kanoner og krudt
    3. Papegøjer
    4. Kølhaling
    5. Havne
    6. Fjollet snak, garrrh!
    7. Mytteri
    8. Træben
    9. Slaver
    10. Motorisk besværede, sminkede lad-som-om-du-er-homo-for-at-komme-tæt-på-tøserne kaptajner...nåh nej, det er vist ikke en del af pirat kanon normalt
    11. Uvejr
    12. Havmonstre
    13. Skatte, skattekort og utroligt megen gravning efterfulgt af skydning
    14. Vand
    15. Caribien - som så har sit helt eget sæt af myter mv.
    16. Skibskampe og dueller
    17. Doublooner (ducater er for tøsebørn)
    18. Fede skibstyper

Jeg får helt lyst til at genoplive Piratspillet

Jeg kan ikke huske nogensinde at have hørt dig fortælle om dit piratspil, Troels.
    Sig til, hvis du en dag skal have det testet. Men med mit kendskab til dine brætspilspræferencer er jeg ret sikker på, at det eneste overlap er temaet.

• frederikjjensenfrederikjjensen september 2013
    Hej Daniel

Det lyder som om du har et meget skarpt koncept allerede - godt gået. Forberedelsen som drafting med efterfølgende udforskning/overvinding af forhindringer i forskellige kategorier kan blive super. Den afsluttende kamp med black jack lyder lidt som en darling, der måske skal slagtes. Hvad laver de andre spillere imens?

Ideer til udfordringer til søs:
    Ingen vind - ingen fremdrift. Sæt storbåden i vandet og ro dig frem - kræver mange mænd (og en storbåd).
    Storm - skib/udstyr/mandskab kan blive skadet/gå tabt. Kræver mænd til at rebe sejlene hurtigt, et godt skib, der kan modstå uvejret, og en dygtig kaptajn/styrmand, der kan navigere sikkert gennem stormen.
    Krigsskibe - skib/udstyr/mandskab kan blive tabt. Kræver et hurtigt skib, gode kanoner eller gode soldater.
    Stærk strøm, tåge, undersøiske skær - fare vild, gå på grund, ...
    Søslanger, kæmpeblæksprutter, ...
    Måske en udfordring, hvor man kan vinde noget? Kapre et handelsskib (proviant/mad/guld), samle skibbrudne op (få mænd/viden), møde med andre skattejægere (mulighed for at bytte udstyr - evt. stjæle/angribe).

Udover at læse op på klassiske værker såsom Skatteøen og kigge på andre piratbrætspil, kan du f.eks. kigge på rollespillet Femten mand, der vandt et par ottoer på Fastaval for et par år siden.

God fornøjelse!

Mvh Frederik
  • JohannesJohannes september 2013
    Hvilke 3 elementer/ting skal være med i ethvert piratspil?

1. Grådighed
    2. Mistro piraterne i mellem (går hånd i hånd med grådighed)
    3. Eventyr
    Hvilke 3 udfordringer skal piraterne som minimum møde, når de drager på skattejagt?

1. Skal snyde de britiske flåde
    2. En orkan
    3. En forvirret gammel pirat der har været efterladt på øen hvor skatten ligger og som naturligvis har noget information der er nødvendig for at finde skatten eller for at komme væk fra øen igen..
    DanielSP said:

Jeg kan ikke huske nogensinde at have hørt dig fortælle om dit piratspil, Troels.
    Sig til, hvis du en dag skal have det testet. Men med mit kendskab til dine brætspilspræferencer er jeg ret sikker på, at det eneste overlap er temaet.

Jeg kan huske at Troels fortalte om det den første tirsdag aften jeg var med ... det er noget tid siden.
    Tak for jeres input.
    Jeg har lavet en liste over alle kort i spillet, så nu er det bare et spørgsmål om at få printet og testet, om regelkonceptet holder.

Black Jack-fasen har en funktion, men jeg har et par alternative idéer til på den ene side at differentiere spilleres andel af skattene og på den anden side undgå eliminering af spillerne under skattejagterne.

Vh,
    Daniel
    :-)

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged