At pitche til Essen
  • AsgerSGAsgerSG august 2013
    Hej folkens.

Jeg ved ikke hvor meget der er i det, men jeg har ladet mig fortælle at man nok skal til at få fingeren ud hvis man vil booke aftaler med publishers til Essen i år :)

Bare en heads up. Regner selv med at starte i næste uge.

Asger
  • Troels+VastrupTroels Vastrup august 2013
    Thumbs up til Asger

Kunne man lave noget samarbejde her? Måske evt. som bidrager only. Dvs. man bidrager med f.eks. 3 kontakter til en publisher og så får man alle de andres også? Jeg vil godt organisere det via PM (private beskeder) f.eks.

- Det kræver naturligvis at vi dels er nogle stykker og jeg selv tager mig sammen og finder et par kontakter.
  • Mads321Mads321 august 2013
    Jeg starter selv fra bar bund. 

Jeg har forsøgt at henvende mig til 2 forskellige forlag for et par måneder siden. Skrev bare en kort e-mail, uden at skrive meget andet, end at jeg er spildesigner, at jeg ville være til stede ved Essen og at jeg i den sammenhæng kunne tænke mig at mødes med dem - uden at skrive noget om hvilke spil jeg har. 

Meningen skulle så være, at DE skulle skrive tilbage, og spørge til hvilke spil jeg arbejder på. Det var ud fra et tip jeg læse på en blog, og tænkte, at det da skulle prøves (derfor også kun henvendelse til 2 forlag).

Men det var altså uden held, så det kan ikke anbefales.

Min taktik vil være, at skrive en drøngodt, let overskueligt og hurtigt læst pitch af spillet, sammen med en forespørgsel om at mødes til Essen.

Og når nu i mener det er på tide at få fingeren ud, så er jeg allerede i fuld gang :)

Troels - mener du at man skal dele kontaktoplysninger, eller er vi ude i at henvise/referere andre til forlag man har haft i snak pr. mail? Eller noget helt tredje?

• Troels+VastrupTroels Vastrup august 2013
    Dele kontaktoplysninger
  • AsgerSGAsgerSG august 2013
    Jeg arbejder med salg dagligt. Skulle jeg stole på at komme igennem via et produktark jeg sendte til fremmede, ville jeg være arbejdsløs på nul komma fem.

Jeg er ikke ét sekund i tvivl om at jeg griber knoglen, og ringer til de her forlag. Naturligvis med udgangspunkt i et produktark, og med mulighed for at sende det efterfølgende, men det er den vej rundt.

Troels, jeg deler gerne kontaktoplysninger.

Asger
  • OlysteinOlystein august 2013

Jeg har indtil videre haft fint held med at sende kort mail til udgivere, hvor jeg præsenterede mig selv og en eller flere spil-ideer, med pitches vedhæftet mailen.

50 - 75 % af de kontaktede - som jeg fandt via bgdf.com og bgg.com, eller blot ved ganske almindelig sund fornuft (tjek din spilsamling!) - svarede tilbage, og de fleste af disse var åbne for videre dialog (send regler, vis prototype, eller send pitch på et andet spil).

Mit råd er: Lav forudgående research ordentligt (Hvem tager submissions, og passer mit spil ind i deres portefølje?) og skriv så et kort, ordentligt brev. Det er ikke meget anderledes end at søge job, du vedhæfter bare en pitch til din ansøgning i stedet for dit CV :-)

Jeg turde nok ikke ringe (er for introvert?), men på den anden side tror jeg ikke, det ville hjælpe. Forlagene vil se resultater, ikke høre salgssnak, IMHO. Send dem nogle lækre billeder, eller link til videopresentation på Youtube... Det gjorde jeg med mit vikingespil til to store forlag, og de inviterede derpå begge til møde :-) (sidenhen har den ene dog trukket sin interesse for nævnte spil tilbage, men vil stadigvæk gerne mødes).

//END alt for meget ævlen....

VH Ole Steiness / OlyStein

• JeppeJeppe september 2013
    Hej!
    Gode tips, Ole. Jeg er ret enig.
    Jeg har pitchet spil og haft møder et par år på Essen.

Min fremgang er også at finde de rette publishers og at sende et kort pitch på spillet.
    Pitchet er ca. 5 linjer om typen af spil + fakta om antal spillere, spilletid og alder.
    Jeg spørger til et KORT præsentationsmøde på messen, og det overholder jeg, når vi har et møde.

Det er min oplevelse, at mange forlag kigger rigtig mange spil, og det i første omgang er et spørgsmål om, hvorvidt det passer ind i deres produktlinje.

Jeg deler gerne kontakter, det er en god idé.

I øvrigt kan jeg henvise til James Mathe, der har en rigtig god blog om at udgive spil: http://www.jamesmathe.com/

@Asger: forklar lige, jeg forstår ikke din kommentar :)

Bedste hilsner,
    Jeppe

• AsgerSGAsgerSG september 2013
    Jeg kan prøve :)

Jeg siger bare at folk der ikke tror det kan betale sig at ringe, lever i en anden virkelighed end min. Det er jo helt fint at folk ikke kan/vil, jeg tror bare de narrer sig selv når de taler "salgssnak" ned. Grundlæggende handler enhver pitch netop om salgssnak, hvis ikke man kan finde ud af det, så får man grundlæggende solgt færre af sine spil, end hvis man kunne. Og alle gør det, der er bare nogen der narrer sig selv til at tro de gør noget andet.

Har selv ringet til to forlag og fanget den relevante medarbejder, og de har begge takket ja til en præsentation. Efterfølgende får de så en mail med alt den relevante info, men det foregår den vej rundt. Ring først, mail bagefter.
    Jeg har dog også skrevet til tre forlag (kunne ikke finde tlf. nr eller komme forbi gatekeeper), fået en der ikke svarer, en der svarede nej og en der svarede ja tak. Et meget lille empirisk grundlag, men det stemmer fint overens med min erfaring.

Fremover vil jeg stadig ringe til forlagene før jeg sender en mail. Der er en større tidsinvestering, men jeg har svært ved at forestille mig at det ikke også resulterer i en større hit-rate. Når først man har foden indenfor er mail fint.

Asger
    Aha! Tak for forklaringen. Det giver rigtig god mening.
    Jeg har mest tænkt, at de på forlagene sidder og kigger mails igennem og vurderer, hvad der passer ind i noget, de kunne se sig selv lave + om det lyder til en god idé.

Et godt pitch er absolut guld værd, og hvis man tror på sit produkt, så skal man jo heller ikke holde igen. Det handler jo om at sælge ideen ind.
    Jeppe 
    Jeg tror du har helt ret. De sidder og kigger mails igennem dagligt. Lige netop derfor er det en god ide at skille sig ud. Præcis som var det et job du søgte. Ring inden, og sørg for at når de så ser mailen, så gør genkendelsen at de lige giver det 2 min ekstra opmærksomhed, inden de tager stilling.

Asger
    Du har nok ret, Asger.
    Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går dit spil - og til at modtage mit eget eksemplar :)
  • DanielSPDanielSP september 2013
    Asger har selvfølgelig ret, men kun til dels.
    Som i alle andre salgssituationer gælder det om at fange folks opmærksomhed. At ringe er en af måderne. At skrive et virkelig godt salgspitch i en mailpræsentation er en anden. At møde op på Essen eller andre messer og sælge spillet på et ad hoc-møde er en tredje.

Asger har fint forklaret fordelen ved at ringe. Fordelen ved den skriftlige kontakt er til gengæld, at udgiverne er vant til at modtage spilkoncepter på denne måde og derfor hurtigt kan afkode, om et spil har det rette potentiale til deres produktlinje (99% af alle CV'er er ens opbygget af samme årsag).

I begge tilfælde er det vores rolle som designere at kommunikere spillets essens på bedst mulig måde. Personligt er jeg bedre til at sælge mine spil skriftligt, så derfor anvender jeg den metode til at arrangere møder på Essen.
    Vh,
    Daniel
  • DanielSPDanielSP september 2013
    Og nu vi er ved at samle tal til en omgang pseudo-statistik, har jeg for et par dage siden sendt en præsentation af mit guldgraverspil (The Prospectors) til ni store tyske udgivere og en enkelt amerikansk.

Foreløbig har jeg fået positive svar fra tre af dem, der enten vil have en demonstration af spillet i Essen eller have tilsendt reglerne. De resterende syv har jeg ikke hørt fra endnu.

Vh,
    Daniel
    Jeg mener nu netop at ulempen er at forlagene er vant til at alle gør det sådan. Du skiller dig ikke ud på nogen måde. Bemærk jeg ikke siger enten eller, men både og. Du skal stadig have dit fantastisk skrevne salgspitch. :)

Det betyder ikke at alle mulige andre måder ikke kan virke. Jeg tror bare folk stikker sig selv blår i øjnene når de påstår det virker modsat, eller er unødvendigt. Det er sådan set den eneste grund til at jeg reagerer på det.

Asger
    En kort update.
    Jeg tog mig sammen og ringede til nogle forlag. Det resulterede i en rigtig god snak om, hvad de ledte efter - og hvorfor de sagde nej tak til mit spil. Men at jeg var velkommen med andet.
    Jeg forsøget derfor et andet spil en uge senere. De sagde at dette sandsynligvis heller ikke passede ind hos dem, men var nu alligevel så nysgerrige, at de inviterede til møde på Essen til snak om mine spil og deres generelle ønsker.
    Sådan.
    Tak til Asger for gode input om tilgangen til at pitche :)
    - og dermed ikke sagt at dette ALTID er løsningen, det var bare godt i det her tilfælde!

Jeppe
  • Mads321Mads321 oktober 2013
    Har nogen af jer haft kontakt med forlaget Asmodee?

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal sende mail til dem på deres UK, DE eller US mail. Evt. andre fremgangsmåder til kontakt modtages med kyshånd!  Det er selvfølgelig ang. pitch på Spiel

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged