Hvilket spil til Fastaval 2014?
  • Allan+JacobsenAllan Jacobsen juli 2013
    Jeg har to ideer til Fastaval 2014, og jeg vil gerne i gang snart med spiltest...

1) Explore the Universe
    Spiltid: 4-5 timer
    Antal: 3-4
    Tema: civilization, exploring, sci-fi
    Status: næsten klar til 1. spiltest

Ideen er, at man starter på en planet, og derefter skal man explore ud af i rummet, kolonisere planeter og bygge byer på planeterne. Det gælder om at få nok magt til den politiske fase, og den, der kan etablere nok magt, har vundet. Der skal bygges harvest facilities, kolonier, byer, warp points etc. Der skal bygges forsvarsværker, så fjendens fighters ikke ødelægger ens byer, der skal researches teknologi og der skal explores planeter.

Det er måske for stort til Fastaval, men ideen tænder mig ret meget. Det unikke bliver en form for tidsfaktor - man skal bygge bygningerne over flere runder, man skal researche den samme teknologi over flere runder, og man skal explorer over flere runder. Den anden unikke ting er, at man ikke har en plade, og at man explorer ud af i rummet - og ikke ind mod midten som i så mange andre rumspil.

2) Battle of the Giants
    Spiltid: ½-1 time
    Antal: 2-8
    Tema: deckbuilding, miniatures, fantasy, slåskamp!
    Status: kun på ideplan

Jeg er ikke så langt med dette spil, men det er mindre komplekst end de andre.

Hver spiller har en figur med nogle stats, og de skal kæmpe mod hinanden i en arena. Last man standing!

Grundmekanikken er ret simpel: flyt, slås, dræb og vind, men spillets taktik ligger i deckbulding-delen. Ud fra et forudbestemt deck(a la Android: Netrunner), skal man bygge et deck, der indeholder forskellige upgrades, spells osv. som man kan ligge til sin figur. Det er en slags Magic møder HeroClix.

Jeg er ikke så langt med spillet, men det egner sig bedre til Fastaval, fordi det er mindre komplekst og en kortere spiltid...

Erfaringen fra 2013 siger, at jeg skal koncentrere mig kun om et spil for at gøre det færdigt, men jeg kan simpelthen ikke vælge mellem disse to.

Hvis I nu skulle vælge mellem disse to spil, hvilket vil I så helst spille? :)
  • frederikjjensenfrederikjjensen juli 2013
    Jeg synes 1 lyder som noget, der er gjort mange gange før.

2 kunne blive fedt - fortæl lidt mere om, hvordan du forestiller dig at deckbuilding fungerer.

Jeg synes 1 lyder som noget, der er gjort mange gange før.

2 kunne blive fedt - fortæl lidt mere om, hvordan du forestiller dig at deckbuilding fungerer.

Gameplayet i nr. 1 er gjort før, men måden pladen bliver på, bliver helt nyt.

Ved nr. 2 er jeg ikke kommet så langt med deckbuilding-konceptet endnu - men jeg forestiller mig ikke noget unikt. Lidt a la Android: Netrunner, hvor man har en forudbestemt pulje af kort, og ud fra det vælger man sine kort...der er et unikt deck til hver figur(dog selvfølgelig med nogle basiskort, der er ens for alle)
  • Troels+VastrupTroels Vastrup juli 2013
    Hvis du kan lave 1eren med en spilletid under 4 timer lyder fantastisk, det lyder dog mere som en spiltid på "vi bliver ikke færdige på en aften" - hvilket kan være fedt nok, men måske ikke passer så godt i format til Fastaval.
  • AsgerSGAsgerSG juli 2013
    Jeg ville sige nr. 2, lyder mere som en Fastaval ting i format og stil!

Asger
    Jeg fik en åbenbaring i går mht. spil 2 - så det bliver det. Rumspillet kan jeg så lege med, når jeg skal have en break fra det andet spil.

Som du siger, Troels, så vil sci-fi-spillet nok blive langt.

Og en helt anden ting er, at spil 2 er lidt simplere...og jeg har det med at kaste mig over lidt for komplicerede projekter, som jeg så mister interessen for :)

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged