Mange figurer senere

af Brian Rasmussen d. 15. May 2024

For knap tre år siden skrev jeg en artikel om, hvordan jeg kom i gang som figurmaler. Hvis du allerede har læst den, så tak for opmærksomheden. Jeg kom sent i gang som figurmaler, men da jeg først begyndte, blev jeg virkelig grebet og artiklen var et forsøg på at dele den glæde og de erfaringer, jeg havde gjort mig det første halve år.

Jeg er stadig meget betaget af figurmaling og det er blevet til mange flere figurer siden den første artikel, men antallet per år er dog faldet drastisk i takt med at jeg har bevæget mig i retning af mere ambitiøse projekter. Der kommer dog stadig spil på malebordet, men ikke i samme tempo som før.

I denne artikel, ser jeg på nogle af mine observationer som nybegynder og reflekterer over, hvad jeg har lært siden, jeg begyndte. Jeg får næppe dækket alt, så hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kommentere eller kontakte mig.

Lige som sidst har jeg krydret artikel med eksempler på mit malearbejde, men det er kun et lille udvalg, da jeg efterhånden har malet over 1000 figurer. Jeg poster ofte i Papskubbers Pletmaling-gruppen på Facebook , så hvis du følger med der har du nok set noget af det før. Jeg har også et galleri på Facebook og en Instagram side som du er meget velkommen til at besøge, hvis du vil se mere.

Det seneste spil jeg har malet, er den fancy udgave af Castles of Burgundy. Disse er alle malet på en eftermiddag så det er gået en del hurtigere end mange af mine andre projekter.

Udstyr

I år deltog jeg i min første malekonkurrence og fik en delt førsteplads med ham her.
Jeg kan lige så godt indrømme det: Jeg har ikke lyttet til mine anbefalinger fra den første artikel, så jeg køber stadig figurer, maling og hobbymaterialer på trods af, at jeg næppe løber tør for nogen af delene, om så jeg bliver tusind år. Jeg vil derfor indlede med at gentage mig selv: Jeg er ikke en god rollemodel i denne sammenhæng. Man kan klare sig med langt mindre, end jeg har investeret i, men hvis du, lige som jeg, betragter indkøb af materialer som en selvstændig og anerkendt hobby, så velkommen i klubben.

Jeg købte meget tidligt en airbrush til trods for at mange anbefaler, at det er noget, man bør vente med. Jeg ser det stadig som den bedste investering, jeg har gjort i forhold til mit malearbejde og jeg mener ikke, at du kan købe en airbrush for tidligt. Det er et fantastisk værktøj og det tager tid at blive god, så jo før du kommer i gang desto bedre. Jeg har skrevet lidt om indkøb af airbrush hvis du er nysgerrig. En airbrush åbner så mange døre og er bare et fantastisk værktøj af at have i værktøjskassen.

Godt arbejdslys er essentielt når det kommer til både malearbejdet og fotografering af figurer.

Mine øjne er ikke så skarpe som de har været, så jeg har brug for en luplampe til detaljerne. Derudover har jeg en Redgrass lampe, som giver et fantastisk lys. Det er vigtigt, at det lys du har er så tæt på dagslys som mulig. Det kræver to ting, den rette temperatur og en god farvegengivelse.

Farvetemperaturen for dagslys ligger på et sted mellem 5500 og 6500 Kelvin. Almindelige pærer er ofte varmt lys på omkring 3000 Kelvin. Hvis du maler med almindelige lyskilder, vil farverne tage sig lidt anderledes ud. Det betyder måske knap så meget hvis opgaven er 200 grim dark orker, men hvis du prøver at ramme nogle bestemte farver, gør du det sværere for dig selv, hvis dit lys er farvet.

Den anden faktor er farvegengivelse, hvilket dækker over, hvor godt det udsendte lys gengiver farver. Det er et spørgsmål om hvor bredt, det lysspektrum kilden udsender, er. Dette måles typisk som CRI (Color Rendering Index) hvor 100 er det optimale. Alt over 90 er godt, kommer man under 80 er farvegengivelsen mærkbart forskellig fra de samme farver under et bedre lys.

Maling

Markedet for maling er nærmest eksploderet siden jeg begyndte – ikke at de to ting har noget med hinanden at gøre forstås, men der er virkelig mange, og tilmed mange gode mærker at vælge mellem nu. Jeg skrev dengang at jeg havde været glad for Army Painter og det var jeg også, men efterhånden som jeg fik mere erfaring med andre mærker, måtte jeg give kritikkerne ret i at kvaliteten af deres oprindelige Warpaints var for inkonsistent. Nogle malinger var og er rigtig fine, mens andre var næsten umulige at få noget godt ud af. De er derfor blevet skiftet ud.

Jeg har siden prøvet mange af de kendte mærker og landet på noget, der passer mig godt. Jeg bruger hovedsageligt AK Interactive 3rd Gen og ProAcryl, men har også en masse Scale 75, Vallejo og Kimera. Jeg har ikke prøvet de nye Army Painter, men jeg har kun hørt godt om dem, så dem ville jeg ikke have noget problem med at prøve. Det er dog ikke maling jeg mangler.

Her er tre forskellige projekter. Kvinder er interessante at male for det er ofte vigtigt at have meget fine overgange mellem nuancerne. En airbrush eller pensel og tålmodighed er godt at have til formålet.

Jeg bruger ofte gennemsigtige malinger til at få mest ud af min underpainting. Til det formål fungerer Contrast Paint, Vallejo Express Paint og Liquitex Inks fantastisk. Sidstnævnte har dog ofte et satin eller ligefrem gloss finish, så en gang lak er ofte på sin plads for at få et mere ensartet udtryk. Inks er også fantastiske til at lave diskrete filtre, gøre overgange pænere eller simpelthen at give farver mere knald på.

Jeg har også en del oliemalinger fra Abteilung 502 og W&N, som jeg dog primært har brugt til effekter. Oliemaling er superinteressant fordi det har nogle helt andre egenskaber end akrylmaling. Med oliemaling er det trivielt at lave bløde overgange. Det sker nærmest af sig selv, men som med alt andet har det også sine egen faldgruber. Oliemaling er et område, jeg gerne vil bruge mere tid på, men de lange tørretider passer ikke godt til min utålmodighed, så det går ikke så stærkt, som jeg kunne tænke mig.

Ovenstående skal ikke ses som anbefalinger. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over hvilke produkter folk bruger. Der er så mange gode muligheder at vælge mellem, at det er omsonst at sige, at man skal bruge specifikke produkter. Vi er så heldige, at vi har et kæmpe udvalg af kvalitetsprodukter, så vælg det, du kan lide og let kan få fat i.

Begå mange fejl!

I den første artikel skrev jeg om vigtigheden af at begå fejl. Det er næppe overraskende, at jeg med blot seks måneders erfaring lavede mange fejl, men jeg laver stadig mange fejl. Det er ikke de samme fejl, men tro mig, der er mange ting, der går galt hele tiden, men det skal man ikke lade sig slå ud af. Det er jo bare maling. Du kan altid male over.

Det er vigtigt at lave fejl. Hvis man ikke laver fejl, er det ofte fordi man ikke udfordrer sig selv og hvis man ikke udfordrer sig selv, er det svært at blive bedre.

Jeg tror, jeg har været heldig i den sammenhæng. Jeg var og er meget afklaret med at jeg startede fra scratch og meget senere end de fleste. Jeg kunne ingenting, så jeg var helt med på, at der ville være mange fejl og ting som jeg bare ikke kunne udføre særlig godt. Det er der stadig. Der er langt til toppen, men ved at prøve nye ideer og teknikker, fejle, lære og prøve igen, er jeg kommet meget videre. Det er ikke givet, at vi kan blive blandt de bedste, men det er sikkert, at jo mere vi øver os, desto bedre bliver vi.

For tre år siden malede jeg nedenstående buste af Liz Sherman fra Hellboy brætspillet. Jeg var virkelig stolt af resultatet og det var nok højdepunktet for mine evner dengang, men jeg havde også kun malet få måneder på det tidspunkt. Ved siden af er min udgave af Northern Wind fra Big Child Creatives, som jeg blev færdig med tidligere på året, så der er cirka tre år mellem de to. Det er på alle måder en bedre figur end de plastikfigurer, der kommer med de fleste spil, men jeg er også blevet en hel del bedre til at male og jeg har ikke gjort andet end at øve mig.

Liz Sherman og Northen Wind: Fire måneder som figurmaler og tre år senere.

Dokumenter din fremgang

The Smoking Caterpilla fra Creepy Tables som jeg malede på en weekend som en del af Dogma48.
At lære nye evner er en interessant udfordring, for det er ofte svært at se, at vi udvikler os gradvist. Jeg begyndte at male under COVID og mest af alt fordi vi ikke kunne have brætspilsaftner, så jeg var også drevet af en trang til at være social omkring det. Derfor har jeg delt billeder af alt, hvad jeg har malet. Jeg kan altså let gå tilbage og se, hvordan jeg har udviklet mig over tid.

Hvis du ikke allerede gør det, vil jeg anbefale, at du tager billeder af dine figurer. Ikke for at prale eller måle din evner mod andres, men som et middel til at se, hvordan du hele tiden udvikler dig. Det er let at være flov eller synes at ens værker slet ikke er gode nok. Slå den tanke ud af hovedet. Du skal ikke tage billederne for andres skyld. Du skal tage billeder for din egen skyld og jeg tror, du vil blive overrasket over, hvor mange der hepper på dig, hvis du deler dem.

Hvis du lige er begyndt eller kun har malet kort tid, så er der ingen andre end måske dig selv, der forventer at du kan konkurrere med de bedste. Enhver rejse starter med et enkelt skridt og de dygtige er langt foran, men de har også malet i årtier.

Det tager tid at blive rigtig god.

Hvis du deler dine billeder, er der en god chance for, at du får positive tilbagemeldinger, uanset hvor god du er. Lad være med at tro, at det kun er de bedste, der får ros og kommentarer. Der er altid nogen, der er på nogenlunde samme niveau som dig. Når de følger din indsats, kan de se, at du bliver bedre og det er der mange, der værdsætter. Jeg har hele tiden fået input og tilkendegivelser og det er både lærerigt og motiverende, så spring ud i det.

Få ærligt input

The Revenge fra Scale 75– En af de største modeller jeg har malet. Med soklen er den næste 30cm høj.
En anden fordel ved at dokumentere sine projekter er, at vi kan bede om feedback, hvilket er en af de bedste måder at blive mere bevidst om det, vi laver og hvad vi har brug for at arbejde med. Når vi maler, er det let at stirre sig blind på detaljer og glemme det samlede billede. Det er ligesom, når vi skriver en tekst. Vi opdager ikke de mest basale stavefejl, men giv teksten til en anden og de ser dem med det samme.

Når vi maler, kommer vi ofte til at fokusere på et enkelt eller få aspekter ved figuren. Måske synes vi, at det hele er noget hø, fordi vi ikke kan få et eller andet til at spille eller også er vi så forelsket i vores arbejde, at vi overser åbenlyse mangler. Det bedste middel i begge tilfælde er input fra andre.

Vis folk din figur og spørg om feedback, men vær forberedt på at brugbart feedback betyder, at du skal lave mere eller lave noget om. Det kan være rart at få at vide, at ens figur er rigtig flot, men det giver dig intet i forhold til, hvad du kan gøre bedre. Derfor er du nødt til at acceptere at feedback, der gør dig bedre, betyder en ekstra indsats fra din side. Det er en del af processen. Det kan være at du ikke er enig i den feedback, du får, og det er også okay, men lad være med at prøve at forsvare dig. Det er ikke et spørgsmål om hvem, der har ret.

At give konstruktiv feedback er ikke let og mange af os bryder os ikke om det, for det kommer ofte til at ligne kritik. Når du får feedback, er det en god ide at prøve at forstå baggrunden for det, du hører. Igen ikke for at forsvare dig, men for at bliver klogere. Måske er der nogle principper, du ikke kender og på den måde kan feedback åbne nye døre.

Feedback er en dialog og målet er, at du får nogle ideer til, hvordan du kan gøre det bedre.

Jeg spørger ofte om input til mine figurer, når jeg poster, men får det meget sjældent. Det er ikke fordi, der ikke er noget at sige, men det er de færreste, der er vilde med at give den slags feedback offentlig. Pludselig bliver det, de siger jo også noget, der bliver bedømt af andre. Jeg ville ønske, at vi alle var bedre til at give og modtage feedback, men indtil da kan du alliere dig med malevenner og bede dem om feedback. Det kan I så gøre i så store eller små forsamlinger, som I alle er trygge ved, men tro mig, det er en fantastisk kilde til udvikling.

Udfordringer

Har du svært ved NMM, driller hudfarver, eller har du bare ikke fantasi til at lave en interessant base til din figur, så tag tyren ved hornene. Lav et projekt, hvor du fokuser på at blive bedre til, hvad det end er, du kæmper med.

Jeg malede min Seraph her for at få taget hul på NMM, som er et kæmpe emne. Jeg er glad for hvor hun endte, men det væsentlige er, at jeg for første gang fik lavet noget, der ligner Non Metallic Metal. Dermed ikke sagt, at jeg nu mestrer NMM, men jeg fik taget et vigtigt skridt i den rigtige retning. NMM er stadigvæk en stor udfordring, så der kommer helt sikkert flere projekter, hvor jeg vil fokusere på den del.

Seraph fra Mindwork Games. Jeg lagde ud med at male hende i sort og give hende en gang satin lak. Derefter tog jeg billeder af hende med en lampe placeret der hvor mit lys kommer fra. Det giver et godt udgangspunkt for at forstå hvordan metallet reflekterer lyset.

Hvis du ikke allerede har prøvet det, så lav et projekt, hvor du bruger et begrænset udvalg af farver. Det kunne være primærfarver plus sort og hvid eller den klassiske Zorn-palette som består af rød, sort, gul okker og hvid. Læs lidt om at blande farver eller se en video og hold dig så til den begrænsning. Hvis du ikke har prøvet det før, tror jeg, du vil blive overraske over, hvor langt du kan nå med så få farver.

En anden god udfordring er at male en figur i sort/hvid. På den måde fjerner du fuldstændig farveaspektet og det eneste, der er tilbage, er værdierne (altså forskellen i lys og mørke). Hvordan skaber du kontrast uden brug af farver? Det interessante ved denne øvelse er, at gode figurer i farver også fungerer i sort/hvid, for det, vi i realiteten opfatter, er mere værdierne og knap så meget kulørerne. Hvis du ikke vil have en sort/hvid figur på hylden, kan du efterfølgende lægge gennemsigtige malinger over. På den måde får du også øvet dig i, hvordan dine Contrast Paints reagerer på forskellige underpaintings.

Sidst men ikke mindst vil jeg anbefale workshops. På workshops bliver du næsten med garanti smidt ud på dybt vand og kommer ud af din comfort zone. Her skal du typisk male en figur, du ikke selv har valgt. Måske er det endda en type figur, du ikke selv ville have valgt, men du skal stadig forsøge at få det bedste ud af det. Der er som regel en dygtig udviser og en hel del af tiden går med at få feedback fra instruktøren og de andre malere. Det er simpelthen en fantastisk oplevelse.

Jeg har været til en del workshops efterhånden og det er sjældent, jeg bliver færdig på den afsatte tid. I stedet for at gøre figuren færdig derhjemme, gemmer jeg den som et vidnesbyrd på, hvad jeg lærte og lavede på den workshop. Er du interesseret i workshops, vil jeg anbefale at du kigger nærmere på Chromanaut i København. Vi har flere workshops om året og eftersom jeg selv er arrangør på en workshop til efteråret vil jeg lige minde om at vi stadig har enkelte pladser.

Overraskelser

Med risiko for at spoile et par gode overraskelser, som du muligvis har til gode, vil jeg dele ud af nogle af mine aha-oplevelser med at male figurer.

Vores øjne lyver. Eller også er det hjernen. De er muligvis i ledtog, men under alle omstændigheder forsøger de at tage fusen på os. Hvad farve er nedenstående firkanter?

Er de røde firkanter samme eller forskellige nuancer af rød?

De er begge røde, men det ligner to forskellige nuancer af rød, gør det ikke? Men faktum er, at det er den samme røde i begge tilfælde, men fordi den er omgivet af forskellige farver, ændrer den karakter, og vi opfatter den som forskellige nuancer. Det simple faktum gør det svært at aflæse farver fra en figur.

Du kan gøre farver lysere ved at gøre deres nabofarver mørkere og omvendt. Du kan også gøre farver varmere ved at omringe dem med kolde farver og omvendt. Skal du have smæk på en lyseffekt, skal der derfor være nok mørke omkring til at give effekten. Lyset fra en lommelygte er næsten ikke synlig i dagslys, men om natten lyser det omgivelserne op.

Et godt værktøj til at komme uden om vores sansers bedrag, er color pickeren i Photoshop eller hvad du end bruger til billedbehandling. Jeg er mange gange blevet overrasket over at finde helt andre farver, end jeg ville have gættet på, der var til stede på en figur eller et billede.

The Old Wizard her er malet med månelys fra den ene side og skæret fra et stearinlys fra den anden. Hvis jeg har gjort mit arbejde godt nok, ser du en ældre mand, der læser og der er intet underligt ved ham. På trods af, at vi kan se hans ansigt og hænder, er der ingen hudfarver på denne figur. Hans hud er malet med varme, mættede røde, orange og gule farver på den ene side og kølige, umættede blå farver på den anden. Som bro imellem de to er der en kraftig violet, fordi den befinder sig mellem de røde og blå nuancer på farvehjulet. Ingen af disse farver er noget, vi normalt opfatter som hudfarver. Okay, orange er en hudfarve, men den skal være meget umættet, før vi opfatter den som en normal hudfarve i dagslys. I denne scene er lyset langt fra dagslys, og derfor ser vi helt andre farver, men vores hjerne forstår billedet og er okay med, at han har orange kinder og en violet pande.

The Old Wizard fra Mokha Blue. Et af mine seneste projekter og nok den meste avancerede buste jeg har malet. Til trods for at han er et menneske, er der ikke en eneste hudfarve på figuren.

Jo mere jeg maler, desto mere må jeg erkende at spørgsmål om, hvad farve et eller andet skal være bliver mindre og mindre relevante. Hvilken farve et eller andet er, kommer jo helt an på omstændighederne og vi ved det jo godt alle sammen. Den samme gule trøje ser forskellig ud afhængig af om personen er i sollys eller skygge. Så det, vi maler er ikke så meget farven af en genstand, men kombinationen af farven og det lys, der rammer den og lys er en kompleks størrelse som man kan blive ved at bliver klogere på.

Den næste overraskelse ligger lidt i forlængelse af øvelsen med at male en sort/hvid figur. Kunstmalere kan fortælle dig at en farves værdi (altså hvor lys eller mørk den er) er vigtigere end dens kulør. Den bedste måde at skabe kontrast er derfor at have værdikontrast – altså forskelle i farvernes værdier. Det er også en teknik vi kan bruge til figurer. Hvis din figur ser godt ud i sort/hvid, vil den med garanti også se godt ud i farver, men det modsatte er ikke altid tilfældet.

Ud fra den observation kan vi udlede en anden konklusion.

Så længe vi holder os inden for et begrænset felt af værdier, kan vi blande kulører mere eller mindre vilkårligt.

Landskabs- og portrætmalere bruger dette hele tiden. Hvis du ser bygning i et godt maleri, vil det sjældent være den samme kulør hele vejen igennem. På muren vil du måske se grønne, lilla, røde, og blå nuancer i et væld, men de vil alle have nogenlunde samme værdi. Det vil sige, at de vil være tilpasset med sort eller hvid, så de ender inden for samme værdiområde. Hvis vi sammenligner noget, der er malet på denne måde med noget, der er malet med blot en kulør, tror jeg, de fleste vil give mig ret i, at den første fremgangsmåde giver et langt mere tilfredsstillende resultat.

Pointen er, at der næsten ikke er nogle begrænsninger for hvilke farver, du kan bruge. Så længe du sørger for at de er tæt på hinanden i værdi kan du blande efter forgodtbefindende. Det er en glimrende måde at gøre ensfarvede ting langt mere interessante. Billedet af AI Fractured fra Ouroboros Miniatures nedenfor illustrerer ideen.

Først havde jeg malet hendes kåbe ensfarvet, hvilket stemmer fint overens med box art, men så satte jeg mig for at prøve ovenstående ide. Jeg var dog meget i tvivl om ideen ville virke, men mindede mig selv om, at det værste der kunne ske, var at jeg blev klogere. Som du ser hende her, er der mange forskellige farver på hendes klæde. Prøv at gætte hvilke og tjek så dine gæt ved at bruge en color picker til at undersøge billedet.

A.I. Fractured fra Ouroboros Miniatures. Et projekt som jeg egentlig havde valgt fordi det skulle være let, men jeg tog fejl. Hendes mange små dele og underlige metalhår giver et væld af små former, der alle skal males med lyssætningen for øje.

Fremtiden

Jeg tror ikke, jeg bliver træt af figurmaling foreløbig. Jeg maler stadig meget, ser videoer om maling og køber og læser bøger, der inspirerer og lærer mig nye ting. Mit fokus er flyttet lidt fra traditionelle figurmalere til mere traditionelle teknikker, for vi er i realiteten ikke så specielle, som vi går og tror. Mange af de teknikker, der virker på et lærred eller på en skærm, virker også på en figur. Der er derfor et væld af kilder, vi kan trække på. Nogle af ovenstående aha-oplevelser kommer fra Marco Buccis fantastiske videoer om digital maling.

Victor af Amadeu Aldavert. Et projekt inspireret af Roman Lappats mange fantastiske fotodioramaer.
Jeg vil som sagt gerne blive mere fortrolig med oliemaling og det skal jeg nok få gjort på et tidspunkt, men jeg vil også meget gerne blive mere social om min hobby. Jeg har deltaget i en del workshops og det vil jeg blive ved med. I år skal jeg også til Scale Model Challenge i Holland som er en weekendmesse for figurmalere. Jeg tror, at et barn i en legetøjsbutik er et meget godt billede på min tilstand, når vi kommer dertil.

Jeg vil også meget gerne dele mere ud af mine erfaringer. Jeg har skrevet et utal af guides og nu en artikel mere om maling, men jeg kunne godt tænke mig at få og give feedback med andre malere langt hyppigere. Jeg prøver også at få stablet lidt undervisning på banen, men indtil videre er det ikke blevet til noget konkret. Hvis du sidder der ude med en gruppe eller forening, der kunne bruge et indlæg om figurmaling, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Jeg har for nylig bestilt en 3D printer. Egentlig er det fjollet, for jeg løber som sagt ikke tør for noget at male de næste mange år, men priserne er efterhånden så attraktive og jeg er stadig fuldstændig betaget af det halvmagiske ved at kunne printe en figur.
Jeg kunne godt tænke mig at lære nok om modellering til at jeg kan lave og printe elementer til mine figurer. Jeg har ikke ambitioner om at modellere egentlige figurer, men jeg tænker, at jeg vel kan lære at lave en trappe, en søjle eller måske endda nogle mere avancerede rekvisitter til at bygge baser og scener.

Jeg håber, at ovenstående har inspireret dig til at komme i gang med eller videre med din malehobby og glæder mig til at høre mere om en masse interessante projekter.

God malelyst!