De danske brætspilspriser

af Kim Dorff d. 27. September 2012

To danske brætspilspriser vejleder forbrugerne, når der skal navigeres rundt i brætspilsjunglen. Brikker & Bræt har talt med folkene bag.

Guldbrikken

Vi kender alle de tidløse klassikere som Kalaha, Matador og Ludo, men tiderne har ændret sig, og lige så har brætspillene. I dag udkommer der langt over 300 brætspil om året i Danmark, og det syder og bobler med innovative indslag. Derfor kan problemet oftest være at overskue, hvad der passer til netop en selv og ens venner eller familie:

“Markedet for brætspil i Danmark har længe været domineret af lutter klassikere og for letbenede børnespil, men med Guldbrikken er målet at vise danskerne et langt mere varieret udbud af kvalitetsbrætspil på hylderne” siger juryformand for Guldbrikken Thomas Vigild, der sammen med en række kollegaer stiftede prisen i 2009.

Guldbrikken er ren non-profit, og målet er at vise forbrugerne nye sider af brætspillene, der oplever store salgsstigninger og eksplosiv vækst i disse år:

“Vores nomineringer er en håndsrækning til alle dem, der ikke har tiden til at overskue et efterhånden meget broget brætspilsmarked, og leder efter de bedste, nyeste og mest overraskende fysiske spiloplevelser på markedet. Guldbrikkens spil skal reflektere innovationen på brætspilsmarkedet, og give forbrugerne et frisk pust af inspiration, hvis de er kørt træt i de gamle travere som Matador, Risk og Ludo på spilhylden derhjemme” siger han.

Derfor er vinderne i Guldbrikken oftest blanding mellem de let tilgængelige børne- og familiespil som f.eks. ‘Klickado’ og ‘Bezzerwizzer +’, men også mere komplekse strategispil som ‘Dominion’ eller ‘7 Wonders’.

Til forskel fra den forbrugerbestemte pris fra boghandlerkæden Indeks Retail er Guldbrikken fuldkommen jury-baseret, dvs. seks uvildige brætspilseksperter og -journalister gennemspiller alle de indsendte brætspil både selv og med eksterne testgrupper. Derefter voterer juryen og kårer de nominerede og vinderne. Alle brætspil, der udkom i Danmark i det indeværende eller det forgangne år kan deltage.

Årets Guldbrikken-priser blev uddelt 20. september og efter magasinets deadline, men se alle vinderne og de nominerede på www.guldbrikken.dk – eller scan QR-koden herunder.

Guldbrikken vindere 2009/10

Årets Børnespil: Klickado
Årets Familiespil: Bezzerwizzer +
Årets Voksenspil: Kaleidoscope
Juryens Specialpris: Dominion

Guldbrikken vindere 2010/11

Årets Børnespil: Woolfy
Årets Familiespil: LEGO Minotaurus
Årets Voksenspil: EGO – Hvem er jeg?
Juryens Specialpris: Small World

Guldbrikken vindere 2011/12

Årets Børnespil: LEGO Heroica
Årets Familiespil: Mondo
Årets Voksenspil: 7 Wonders
Årets Hovedbrud: Troy – Extra Muros
Juryens Specialpris: Dixit Odyssey
Juryens Digitale Specialpris: Ticket to Ride

Guldbrikken vindere 2012/2013

Årets Børnespil: På bondegården
Årets Familiespil: A La Carte
Årets Voksenspil: Africana
Årets Hovedbrud: Tilt
Juryens Specialpris: Lords of Waterdeep
Juryens Digitale Specialpris: Magic 2013 – Duel of the Planewalkers

Guldbrikkens jury 2012:

Thomas Holmby Hansen – Danmarks Radio
Thomas Conradsen – Berlingske
Rasmus Hviid – Københavns Brætspilsklub.
Annemette Wolff – Consim: Foreningen af konfliktsimulationsspillere
Kim Dorff – Spilmagasinet Gameplay, spiludvikler og selvstændig
Thomas Vigild – Politiken og Vallekilde Højskole

Læs mere om Guldbrikken på www.guldbrikken.dk

Årets spil hos boghandleren

Boghandlerkæderne Bog & Idé samt Bøger & Papir kårer også for fjerde år i træk årets bedste brætspil, hvor spildistributører eller udviklere frit kan indsende spil i enten børn, familie eller voksen-kategori. Boghandlernes jury består udelukkende af familier:

“Grundlæggende vi var trætte af, at et spil som Bezzerwizzer aldrig havde vundet en brætspilspris på trods af, at det var det bedst sælgende spil hos os. Derfor besluttede vi at lave vores egen pris, hvor det er forbrugerne, som bestemmer”, siger Steffen Kjærulff, indkøber af brætspil hos Indeks Retail, der står bag både Bog & Idé og Bøger & Papir med cirka 160 butikker på landsplan.

Til forskel fra den jury-baserede pris Guldbrikken, så er det familier, der kårer årets spil for boghandler-kæden:

“Vi lader 30 testfamilier bedømme vinderne ud fra egne kriterier, og hvor godt de kan lide spillene. Vi har ti testfamilier pr. kategori, og hver familie giver spillene en karakter fra 1-6. Derefter optæller vi point og finder en vinder i hver af de tre kategorier. Vi har selv ingenting at skulle have sagt”, uddyber han.

Ifølge Steffen Kjærulff udvælger Indeks Retail testfamilierne primært efter ansatte i deres butikker og deres familier, men understreger, at ingen af testpersonerne, ved om de pågældende brætspil er i kædens butikssortiment eller ej.

“En stor forskel er også, at vi tager alle spil ind – ikke kun de nye. Priserne skal være en rådgivning af vores kunder, og vi har ikke kun nye spil i vores sortiment, som vi så med Vildkatten, der har vundet prisen som bedste brætspil til børn de tre sidste år”, slutter Steffen Kjærulff.

Boghandlernes vindere siden 2009

Årets spil 2009

Årets børnespil: Vildkatten
Årets familiespil: Bezzerwizzer Familie
Årets voksenspil: WiseMan

Årets spil 2010

Årets børnespil: Vildkatten
Årets familiespil: Cranium Familie
Årets voksenspil: Trivial Pursuit: Bet You Know It

Årets spil 2011

Årets børnespil: Vildkatten
Årets familiespil: Bezzerwizzer +
Årets voksenspil: Farrago

Årets spil 2012

Årets børnespil: Vildkatten Master
Årets familiespil: Bezzerwizzer + Familie
Årets voksenspil: Timeout

Den tredje pris

Legetøjsbranchens Fællesråd har længe kåret årets danske brætspil, men vinderne findes af en ikke helt uvildig dommerkommité, udtaler Thomas Vigild: “En dommerkommité bestående af fire medlemmer, der alle sidder i indkøbsleddet, kan næppe kaldes uvildig. Hvis det er indkøbs- og produktchefer, så har de jo alle en potentiel kommerciel interesse i, hvilke spil, der vinder prisen – da de måske selv allerede har købt visse spil til julesalget”.